7 CRM trends in 2017

Nieuwe klanten werven kost geld. Sterker nog; het werven van nieuwe klanten kost zomaar vijf tot vijfentwintig keer meer dan het behoud van een bestaande klant. Daarom is het wel zo slim om er alles aan te doen om je bestaande klanten te koesteren. Een goed ingericht Customer Relationship Managementsysteem (CRM) kan het verschil maken tussen renderen of investeren. De keuze is aan jou. Pini Yakuel heeft hier een leuke blog over geschreven op CMSWire.

CRM-technologie maakt al jaren een enorme groei door en is een essentieel onderdeel geworden binnen alle lagen van de marketing. En het einde van die ontwikkeling is nog lang niet in zicht. Businessbase ziet ook in 2017 belangrijke trends die het mogelijk maken om nóg strakker te kunnen sturen op je klantrelaties. En die willen we je natuurlijk niet onthouden! Hierbij onze 7 CRM Trends van 2017:

Scoren met kunstmatige intelligentie

Iedere marketeer weet dat data goud waard is. Maar het wordt een steeds grotere uitdaging om uit de overweldigende hoeveelheid data de juiste inzichten te vinden om relevante marketingactiviteiten te ontplooien. In 2017 gaan we daarom steeds meer horen van zogenaamde Artificial Intelligence (AI) bots. Deze technologie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie, waarbij machine learning en voorspellende algoritmes gebruikt worden om uit al die data de juiste inzichten te filteren.

Hyper-targeting met contextuele CRM

De hedendaagse consument wordt er steeds handiger in om marketingboodschappen uit zijn of haar timeline te filteren. Daarom is het belangrijk om jouw marketingboodschap zo nauw mogelijk aan te laten sluiten op de beleving en behoefte van de doelgroep. We verwachten dan ook veel van technologieën als real-time hyper-targeting, waarbij er op microniveau aangehaakt kan worden op de interesses van de consument. Deze vorm van contextuele marketing maakt het mogelijk om elke consument met de juiste boodschap, via het juiste kanaal en op het juiste moment te bereiken.

Compleet bereik met Omnichannel CRM

Uit onderzoek blijkt dat elke volwassene gemiddeld via 4,5 verschillende apparaten verbonden is met het web. Thuis, onderweg en op het werk. Mobile groeit binnen die kanalen het hardst. Dat betekent dat je een goede multichannel strategie nodig hebt om je campagne via verschillende kanalen te voeren. Mobile CRM met sterke multichannel mogelijkheden zal daarom het komende jaar steeds belangrijker worden. Ook onze klanten zien steeds meer gebeuren op Mobile vlak en gaan hier rekening mee houden in hun marketing strategie.

De opkomst van Social CRM

Sociale media zijn al jarenlang populair. Toch heeft CRM nog een slag te slaan als het gaat om de inzet van social media voor marketingdoeleinden. De opkomst van Social CRM gaat daar verandering in brengen. Met meer retentie op sociale kanalen en meer nadruk op sociale invloed en de analyse van gevoelens. Een belangrijke factor is het bieden van goede klantenservice. We zien nu al dat Facebook en andere platforms meer nadruk leggen op de klantenservice door middel van mensen en bots.

We voorspellen een goed jaar voor voorspellende analyses

Er wordt binnen de wereld van CRM al jaren gepraat over het gebruik en het nut van voorspellende analyses. Toch wordt het nog nauwelijks gebruikt. Wij voorspellen dat het in 2017 gaat veranderen. Voorspellende analyses zullen geïntegreerd worden in CRM-platforms. Aan ons zal het niet liggen, aan onze klanten evenmin.

Groei van verticale CRM

Nu gebruikers steeds meer verwachten van merkcommunicatie en CRM-managers steeds meer tools nodig hebben om marketing naar hun hand te zetten, zullen marketingplatforms verschillende oplossingen gaan bieden voor e-commerce, gaming, financiële dienstverlening en andere verticalen. Deze oplossingen zullen voorzien in de behoefte aan vernieuwende business- en verdienmodellen met meer mogelijkheden op elk gebied.

De twijfel tussen integratie en best of breed blijft bestaan

Aan de ene kant zoeken merken naar geïntegreerde oplossingen. Aan de andere kant ondersteunen veel cloud-technologieën best of breed platforms. Er moet een afweging gemaakt worden tussen deze twee uitersten. En CRM lijkt vooralsnog niet duidelijk een kant te kiezen. Daar zal dit jaar niet veel verandering in komen. De technologie achter datagedreven retentiemarketing is echt een must-have voor klantgedreven merken. En in 2017 zullen klanten meer contextuele en emotioneel intelligente communicatie verwachten die hun voorkeuren, wensen en behoeftes bevestigd. Dit is de tijd om te zorgen dat je de CRM-technologie in huis haalt om dat te kunnen leveren. Lees hier wat onze aanpak is.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.