Big Data en CRM voor het MKB?

Sommige bedrijven in het MKB segment hebben de opvatting dat veel technologie niet aan hun besteed is. Dat kan komen doordat er een schijn is van hoge investeringen, of omdat er niet genoeg gegevens voorhanden zouden zijn om van technologie gebruik te maken. De nieuwe mogelijkheden die Big Data en CRM bieden zijn prima in te zetten door deze bedrijven.

Big data De term ‘Big Data’ refereert naar de grote hoeveelheid data die bedrijven kunnen verwerken vanuit bijvoorbeeld websites, apps, social media, software maar ook offline bronnen. Ondanks het woord ‘big’ gaat het niet direct om de enorme hoeveelheid, maar juist om wat je ermee kunt doen. De data kan namelijk erg veel inzichten geven in een bepaald bedrijf, data die openbaar beschikbaar is. De informatie die hiermee verzameld kan worden geeft bedrijven de kans om betere beslissingen te nemen, en beter te presteren op het gebied van sales.

CRM Daarnaast is CRM een systeem dat bedrijven gebruiken om klanten te beheren. Een centrale plek om informatie op te slaan zodat salesteams beter kunnen presteren; zij kunnen bijvoorbeeld de klant op de juiste manier en het juiste tijdstip aanspreken. Uiteraard kan een CRM systeem op verschillende manieren worden ingezet, maar wanneer de gebruikers daar meer informatie uit kunnen halen, kunnen ze beter werken.

Big data & CRM Dat is ook het punt waarop beiden samen komen. CRM haalt waarde uit de informatie die met Big Data wordt vergaard. Het geheim zit hem in het halen van slimme stukjes informatie uit de berg data die het internet iedere dag weer voortbrengt. Door dit in een CRM systeem te verwerken krijgen de gebruikers hiervan meer inzicht in het wie, wat, waarom van een bepaalde (potentiële) klant. Dat kan beginnen met de ‘standaard’ informatie van een klant zoals de beslissingnemers, maar ook uitspraken en boodschappen via social media, en informatie over mogelijke budgetten. De mogelijkheden zijn eindeloos, en een dergelijke samensmelting van twee technieken is ook voor het MKB bereikbaar en zeer interessant.

Andere artikelen

Hoe bedrijven in de toekomst met hun klanten communiceren

De grootste software-markt op dit moment? Afgaande op...

13 tips om je CRM te laten gebruiken

Na de aanschaf van een nieuw CRM-systeem draait het...

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.