De toekomst van CRM bij kleine bedrijven

De toekomst van CRM bij kleine bedrijven

Utrecht  |  30 januari 2014  | Insights

Voor sommige bedrijven voelt hun CRM software alsof ze met een hijskraan een tuinstoel aan het verplaatsen zijn. Ze hebben een pakket met enorm veel mogelijkheden, de software voelt zwaar aan – zeker voor erg kleine bedrijven. Maar dat betekent niet dat CRM niet geschikt is, enkel dat het op een andere manier gebruikt moet worden.

Een CRM systeem moet uiteindelijk als doel hebben om effectief te zijn voor haar gebruikers, en waardevol te zijn voor zowel de gebruikers als de klanten waarvan informatie wordt opgeslagen. Hoe kunnen kleine bedrijven een CRM op deze manier gebruiken?

Team mentaliteit In een klein bedrijf draagt iedereen, vanaf de directeur tot aan de snuffel-stagiair, bij aan het managen van klantenrelaties. Het CRM moet daarop worden ingericht. Het is daarbij belangrijk dat de software wordt neergezet zodat er korte lijnen zijn; iedereen binnen de kleine organisatie kijkt naar dezelfde interface en kan de conversaties volgen. Dat begint op het gebied van support, waar issues razendsnel bij de juiste persoon terecht komen – maar ook bij sales, waar leads zo snel mogelijk worden verwerkt en informatie wordt vergaard vanaf de juiste contactpersoon in het bedrijf.

Dé bron van informatie Om een CRM het middelpunt van een klein bedrijf te maken, moet het de bron van informatie zijn voor iedereen. Dat betekent dat alles rondom klanten erin verwerkt wordt, de basis informatie dus, maar ook sales gesprekken vinden binnen het CRM plaats – nieuwsberichten, aankondigingen, etc.

Doe het goed Wanneer een klein bedrijf succesvol CRM wil gebruiken om de organisatie beter te laten functioneren, moet een CRM ook goed gebruikt worden – anders heeft het geen zin. Iedereen binnen het bedrijf moet weten dat alles binnen het CRM moet worden gedaan, opgeslagen en ge-update. Op die manier zal het echt van waarde zijn, ook voor bedrijven die denken dat ze daarvoor te klein zijn.

Andere artikelen

Save the Date: Customer Success Clinic 2017

BusinessBase is platinum sponsor van Customer Success Clinic 2017!...

Met CRM klanten beter begrijpen door het ‘lezen’ van data

Het is een misvatting dat een CRM systeem...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.