Gartner: master data management noodzakelijk voor CRM

Gartner: master data management noodzakelijk voor CRM

 

Om CRM zo waardevol mogelijk te laten zijn, moet Master Data Management (MDM) een belangrijk rol spelen bij een organisatie. Dat zegt onderzoeksbureau Gartner in een recent gepubliceerd onderzoek. Dit is essentieel voor het succes dat een CRM systeem heeft binnen ieder bedrijf. Maar wat betekent dit precies?

MDM staat voor de ‘basis’ informatie die er van een klant beschikbaar is. Meestal staat deze informatie op verschillende plekken, en wordt dit verder niet als interessant beschouwd, omdat het de basis betreft. Maar Gartner geeft aan dat juist daar bedrijven de fout in gaan. Doordat deze informatie niet zorgvuldig wordt gebruikt, wordt de klant bijvoorbeeld verkeerd aangesproken, of wordt er andere informatie gecommuniceerd die niet juist is. “MDM is een kritiek punt voor ieder bedrijf dat gebruik maakt van CRM voor sales of marketing activiteiten. Doordat MDM bedrijven een 360 graden overzicht geeft over al haar klanten, kan daarmee de ervaring van de klant worden geoptimaliseerd. Zonder de juiste gegevens lukt dit niet”, aldus Bill O’Kane van Gartner.

Het bureau geeft ook dat deze ‘hollistische’ aanpak zorgt voor simpele actiepunten, die de relatie van een bedrijf en haar klanten direct verbetert. Zo moet de basis informatie worden nagelopen op dubbele gegevens, die van elkaar kan afwijken – wanneer deze gegevens door elkaar worden gebruikt zal de klant deze verschillen zien in de communicatie, en daardoor geïrriteerd raken.

Omzet Uit het onderzoek van Gartner blijkt dat MDM en CRM samen moeten worden gebruikt. De noodzaak hiervan komt voort uit de conclusie die het bedrijf trekt wat betreft omzet; door het gebruik van onzorgvuldige data kan een bedrijf in potentie 25% omzet verliezen, en dat enkel doordat de basis informatie niet in orde is.

Het beheren en optimaliseren van deze data moet dus een rol gaan spelen wanneer er met CRM gewerkt wordt. Met daar bovenop de groei aan big data, kan er zoveel inzicht in de klant komen dat zijn of haar ervaring geperfectioneerd kan worden.

 

Andere artikelen

CRM: niet de tool, maar het doel

Ga jij binnenkort een nieuw CRM systeem implementeren...

Wanneer CRM social wordt….

Al tijden wordt er gesproken over de trend...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.