Marketing, Media en CRM komen samen in 2014

Marketing, Media en CRM komen samen

De afgelopen jaren zijn media, marketing en CRM aparte vakgebieden geweest. Kanalen die naast elkaar bestonden en waar mensen afgezonderd van elkaar aan werkten. Dit jaar lijkt daar verandering in te komen, nu de 3 gebieden steeds meer naar elkaar toe groeien.

Een ander kanaal dat een belangrijke rol lijkt te gaan spelen in deze samensmelting, is e-mail marketing. Daar waar iedereen verwachtte dat e-mail naar de achtergrond zou worden gedrukt door bijvoorbeeld de opmars van social media, is e-mail marketing juist interessanter geworden en wordt het volop ingezet. Dat komt met name door de mogelijkheden tot personalisatie en segmentatie, dat is ook direct de verbinding met CRM.

Wanneer we een stap terug zetten en naar media kijken, zien we dat ook advertenties de laatste jaren aan verandering onderhevig zijn geweest. Er is een verschuiving van het budget van televisie en radio naar online. Op internet zijn de mogelijkheden eindeloos wat betreft het persoonlijk aanspreken van bezoekers, in plaats van het ‘met hagel schieten’ via traditionele media. Dat zien we ook terug in (online) marketing. Bezoekers via advertentieplatformen als Google Adwords en verschillende affiliate platformen worden nauwkeurig gevolgd door technieken die het mogelijk maken om inzicht te geven in indivduele bezoekers.

Uiteraard staat CRM helemaal bovenaan deze vorm van personalisatie. De kracht van deze software ligt in het individueel volgen van klanten en leads, om ze daarmee op het juiste moment en op de juiste manier te kunnen benaderen en de relatie in stand kan houden. De laatste tijd zijn er steeds meer mogelijkheden gekomen om andere kanalen te integreren, en dat zal komend jaar alleen maar meer gaan worden. Dat betekent dat we bezoekers, leads en klanten vanuit media, online marketing, e-mail marketing en andere (online) kanalen in het CRM terug kunnen vinden. Zo zijn deze bezoekers tot in detail te volgen en te segmenteren om ze de beste ervaring te kunnen bieden. Een interessante ontwikkeling die we dit jaar op de voet zullen gaan volgen.

Andere artikelen

CRM en Marketing Automation

Moderne marketing is steeds meer aan het verschuiven. Aan...

Big Data en CRM voor het MKB?

Some companies in the SME segment have the...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.