Met CRM klanten beter begrijpen door het ‘lezen’ van data

Het is een misvatting dat een CRM systeem enkel kan worden ingezet door salesmensen en door werknemers die zich bezighouden met service. Juist binnen marketing ligt er enorm veel waarde; er is een duidelijke link tussen het begrijpen van een klant en het succes van marketing binnen een bedrijf. CRM is daarin de verbinding.

Een ietwat technische kant van marketing; het begrijpen van de klant door middel van het ‘lezen’ van data. Daarom ook een kant van dit vak dat onderbelicht blijft, maar daarom juist kansen biedt voor slimme marketeers. Deze zouden dan ook de sterren van morgen kunnen zijn door op deze potentie in te springen. Het gaat daarbij ook om een langetermijn visie. Niet enkel direct reageren wanneer een actie van een klant dat vraagt, maar deze klant voor zijn en informatie leveren voordat de klant hierom vraagt.

Lifecycle

Een belangrijk term voor marketeers is de customer lifecycle. En juist deze cyclus die de klant doormaakt kan beter in kaart worden gebracht door middel van een CRM systeem.

Door data goed te gebruiken kun je de stappen van een klant in kaart brengen. Wanneer is deze voor het eerst met uw merk/bedrijf in aanraking gekomen? Wanneer is de oriënterende fase? Hoelang duurt het voordat er een conversie plaatsvindt? Hoeveel procent van de klanten komt terug? En hoelang duurt dit?

Door bijvoorbeeld tien stappen te identificeren en data vanuit een CRM te gebruiken om klanten in deze tien stappen in te delen, kun je snel leren van het klantgedrag. Wanneer deze ‘lifecycle map’ wordt neergezet kunnen nieuwe klanten worden gevolgd door deze stappen, en kunnen marketeers inspelen op de kansen die verderop in deze cyclus liggen.

1%

Deze manier van werken richt zich op de lange termijn. Het zal binnen een paar dagen niet direct extra omzet opleveren, maar juist die lange termijn omzet is zo belangrijk. Wanneer je kunt zien dat een bepaald % van klanten afhaakt aan het einde van een van de tien stappen in de cyclus, en door middel van verbeteringen en betere communicatie kunt zorgen dat 1% minder afhaakt – zal dit aan het einde van de cyclus een flinke omzetgroei opleveren. Dat is de manier waarop marketeers CRM zouden moeten inzetten. De sterren van morgen!

Gerelateerde berichten

Andere artikelen

De weg naar multichannel succes

De weg naar multichannel succes

Welkom in het...

Machine Learning. De volgende stap binnen CRM?

CRM is en blijft zich ontwikkelen. Waar andere...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.