Sleutelrol voor CRM bij Customer Retention

CRM wordt ingezet bij veel bedrijven en organisaties om tal van redenen. Het verbeteren van de klantervaring/klant tevredenheid is er eentje die vaak wordt genoemd, en daar kan een directe link worden gemaakt naar klantretentie. Het behouden van klanten is, zeker in een concurrerende markt, vele malen waardevoller dan het binnenhalen van een nieuwe. De klantretentie verbeteren met een procent, of een deel daarvan, kan op grote schaal zorgen voor een flinke groei in omzet. CRM kan hierbij een sleutelrol vervullen.

Het eerste contact

Het positief beinvloeden van klantretentie begint al bij de eerste interactie met de klant. Bij dit eerste contact is het goed om zoveel mogelijk informatie over deze klant te verzamelen en dit ook uit te blijven breiden. Omdat er meer informatie is, kan er beter worden ingespeeld op bepaalde contactmomenten en kan de relatie met een klant worden verbeterd – dit zal uiteindelijk leiden tot loyalere klanten.

Customer journey

Eigenlijk hebben we het hierboven over het begin van de customer journey. Door in kaart te brengen hoe de weg die de klant aflegt eruit ziet, kun je op bepaalde kritieke punten contact hebben met de klant (geautomatiseerd of niet) en zo op de juiste momenten inspelen op vragen of keuzes. Door dit proactief te doen tijdens de hele customer journey, zal de klant als vanzelf loyaal zijn.

Drukke markt

Klantretentie is eigenlijk altijd belangrijk, maar van zeer groot belang in een markt met veel concurrentie. Het weghalen van een klant bij een concurrent kost veel meer tijd en geld dan het behouden van een klant, en dit moet dan ook een doel op zich zijn. Door middel van een CRM in te zetten zoals hierboven al beschreven, kun je in zo’n drukke markt overleven door veel waarde te geven aan je klanten – en hen dit ook te laten merken.

Andere artikelen

CRM zonder persoonlijke communicatie is GEEN CRM

Het is niet voor niets dat de afkorting...

Terugblik Microsoft Inspire 2017

Afgelopen week waren Emo, Jan en Maurits namens BusinessBase...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.