Tablets en de revolutie binnen CRM

 

Nu bedrijven wereldwijd de mogelijkheden van cloud computing, mobile, social media en big data omarmen – is CRM bezig om zichzelf te transformeren tot een tool die in het centrum van dat alles staat. Een apparaat dat deze revolutie voort lijkt te stuwen is de tablet.

De mooie ontwikkelingen die we de afgelopen jaren online hebben gezien zorgen voor veel nieuwe mogelijkheden, maar ook voor uitdagingen: doordat er zoveel mogelijk is, kan de focus worden verloren. Het is daarom belangrijk om de klant altijd als uitgangspunt te houden, hoeveel er ook mag veranderen. De focus moet altijd liggen op het verbinden van klanten met uw mensen zodat u waarde kunt toevoegen, dat is de kracht van CRM.

De opkomst van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets hebben gezorgd voor een verandering in de manier waarop we als mensen communiceren, in de manier waarop we werken én hoe we het internet gebruiken. De huidige CRM software pakketten hebben deze verandering ook doorgevoerd. Door apps uit te brengen, of mobiele versies van een CRM pakket, kunnen gebruikers altijd werken en altijd met de klant verbonden zijn. Dat brengt ook uitdagingen met zich mee, maar de altijd verbonden ‘workforce’ zal op termijn voor een positief resultaat zorgen, wanneer de uitdagingen worden overwonnen. Een uitdaging is bijvoorbeeld de afleiding die een tablet kan geven, een afleiding van het echte werk. Of een demotivatie doordat een medewerker het idee heeft dat hij of zij altijd verbonden is met werk – maak hier dus duidelijke afspraken over.

Om tablets deel te laten uitmaken van uw CRM proces, is het goed om bij de introductie ervan op zoek te gaan naar zogeheten ‘superusers’. Een term die wordt gebruikt om mensen aan te duiden met een hoge motivatie voor de nieuwe manier van werken. Mensen die als uw verlengstuk kunnen worden ingezet om de rest van het bedrijf of een bepaalde afdeling met zich mee te nemen in de succesvolle implementatie.

Andere artikelen

Gartner: CRM draait om levenslange klantenbinding

Uit recent onderzoek van Gartner is gebleken dat...

Gartner: master data management noodzakelijk voor CRM

Gartner: master data management noodzakelijk voor CRM

...

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.