Uw bedrijfprocessen volgen in CRM

Door de pijlsnelle ontwikkelingen van de afgelopen jaren op het gebied van CRM software zijn er vele mogelijkheden bij de integratie van een dergelijk systeem. Een ‘out of the box’ oplossing is in veel gevallen een prima keuze, en met de mogelijkheden van nu kan een goed CRM systeem worden ingericht op basis van de wensen van uw organisatie en uw eigen business process flow. Wat heeft dat voor voordelen?

bedrijfprocessen

De eisen die uw organisatie stelt tegemoet komen

CRM wordt ontwikkelt om zoveel mogelijk klanten te kunnen bedienen. Dat zorgt ervoor dat een dergelijk systeem vol zit met features, wat uiteraard mooi is – maar de kans bestaat ook dat bepaalde functies voor uw organisatie niet relevant zijn, terwijl andere functies juist meer focus moeten krijgen. Een ‘standaard’ CRM inrichten en kunnen volgen op basis van uw eigen bedrijfsprocessen heeft als resultaat dat uw eisen daarin terugkomen, en dat medewerkers er ook de meeste waarde uit zullen halen.

Integreren in verschillende afdelingen

Een CRM systeem kan door de aanwezige flexibiliteit gemakkelijk worden afgestemd op de verschillende afdelingen binnen een organisatie; een sales medewerker zal andere zaken prioriteit geven dan iemand die belast is met service & aftersales. Door bepaalde gebruikersrollen aan te maken kan een CRM simpel worden ingericht voor verschillende afdelingen, die daarmee de voor hun belangrijke data tot hun beschikking hebben. Dit zorgt voor een betere adoptatie van een CRM, en voor beter gebruik op de lange termijn.

De juiste data is aanwezig

Het voordeel van de CRM systemen van tegenwoordig is dat er enorm veel mogelijk is; ook op het gebied van invoeren van data gaat dit op – voor iedere klant of lead kan er veel data worden ingegeven. Dit kan echter ook een nadeel zijn. Een deel van die data zal voor uw organisatie niet relevant zijn. Door een CRM systeem in te richten op uw eigen business procesflow kan enkel de data worden gevraagd die daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Dat betekent dat het voor gebruikers ook makkelijker (en leuker!) wordt om deze gegevens te verwerken, en dat de data meer waarde krijgt door de organisatie heen.

Andere artikelen

9 tips voor meer sales met CRM

Een CRM systeem maakt het makkelijker om het...

Succes begint bij het managen van de klantervaring

Dat ontevreden klanten geld kosten, dat mag geen nieuws...

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.