Wanneer CRM social wordt….

Al tijden wordt er gesproken over de trend die Social CRM heet. Een trend die een snelle ontwikkeling doormaakt en nu tot een nieuwe standaard moet uitgroeien. Maar wat is Social CRM precies en hoe maakt het CRM binnen uw organisatie beter? En nog belangrijker: wat brengt het voor voordelen voor uw bedrijf?

Service Het eerste grote voordeel zit in de service naar uw klanten toe. De afgelopen jaren, met name door de opkomst van social media, klopt de klant niet eerst meer bij een bedrijf aan met een probleem – maar zoekt deze zijn heil op het web. Daarbij verlangen ze ook een snelle respons en dito oplossing. Het betekent dat u het social internet moet inzetten om deze klanten te bereiken en te helpen.

Marketing Daaruit voort vloeit het voordeel voor marketing, lead generatie en meer. Klanten zijn aanwezig op social media platformen en laten daar zien waar de vraag ligt. Het is dan van belang dat bedrijven niet op social media zitten puur om er te zitten – maar om dit te koppelen met CRM en leads automatisch te zien verschijnen.

Geografisch voordeel Doordat social media wereldwijd is en altijd realtime informatie vergaart, is het voor bedrijven met teams / afdelingen op verschillende delen van de wereld een voordeel dat ze allemaal over dezelfde informatie beschikken. Hierdoor kunnen salesteams sneller schakelen, wat uiteindelijk een positieve invloed zal hebben op de resultaten.

Big data Het mooie van social media is dat het zo enorm massaal is. Dat zorgt ervoor dat er een grote berg diverse data (oftewel Big Data) verzameld wordt. Data waaruit bepaalde conclusies getrokken kunnen worden, de doelgroep gesegmenteerd kan worden, zowel service als marketing leads naar voren komen, en nog veel meer. Big Data hangt nauw samen met social media en is een essentieel onderdeel van Social CRM.