Wat is nieuw in Microsoft Dynamics CRM 2015

De volgende grote release van Microsoft Dynamics CRM komt beschikbaar in het 4e kwartaal van 2014. Microsoft Dynamics CRM 2015 (voorheen codenaam Vega) is een major update voor de Dynamics CRM Online en CRM On-Premise edities.

Zoals bij elke pre-release worden de nieuwe functies en verbeteringen aangekondigd. Hier vindt u de 15 belangrijkste wijzigingen:

1. Zoeken over meerde entiteiten

Het is een lang gekoesterde wens om in Dynamics CRM universele zoekopdrachten uit te voeren vanaf elk scherm. Met CRM 2015 is dat nu beschikbaar. Klik op het nieuwe vergrootglas pictogram in de navigatiebalk om het ​​zoekscherm te openen. Zowel trefwoorden als (*) wildcards kunnen worden gebruikt om records over meerdere entiteiten te vinden. Om records te vinden met meer gedetailleerde criteria wordt een nieuw ‘Uitgebreid Zoeken’ icoon toegevoegd aan de CRM navigatie bar.

nieuws-crm-2015.gif

2. Nieuwe Outlook Configuratie Wizard

Dynamics CRM 2015 heeft een vernieuwde Outlook Configuration Wizard om de CRM en Outlook integratie te vereenvoudigen.

3. Calculated Fields

Geautomatiseerde veldberekeningen zijn in CRM 2015 gemakkelijk uit te voeren dankzij een nieuw veldtype. Tot op heden was het alleen met behulp van scripting mogelijk om veldberekeningen toe te passen. In CRM 2015 kunnen automatische berekeningen worden ingesteld met  ingebouwde functies in de standaard interface. Hierdoor kunnen salesteams o.a. gebruik maken van berekende velden voor:

  • Bereken de waarde van een gewogen kans op basis van waarschijnlijkheid
  • Bereken het aantal dagen dat een opportunitie open staat
  • Bereken een kortingspercentage zodra een offerte een bepaalde waarde overschrijdt

Al deze veldberekeningen kunnen automatisch worden uitgevoerd zonder dat er eerst een on-demand workflow moet worden gestart. Berekende velden kunnen worden geconfigureerd voor meerdere CRM entiteiten, voor verschillende velden in dezelfde entiteit of veldverwijzingen naar aanverwante entiteiten.

4. Verbeterde Business Rules

De Business Rules - voor het eerst geïntroduceerd in CRM 2013 – krijgen een makevover in Dynamics CRM 2015.

  • Met standaardwaarden en SHOW / HIDE business rules kunnen schermen worden gepersonaliseerd zodra nieuwe records worden aangemaakt. Hiermee kunnen gegevens automatisch worden ingevuld en/of velden worden verwijderd.
  • Gebruik EN / OF, IF ... ELSE, IF ... THEN logica om meer complexe business rules te definiëren. Als bijvoorbeeld een lead door een bestaande klant is doorverwezen, markeer deze dan als hot prospect.

5. Variabele Business Process Flows

Dynamics CRM 2015 heeft de business process flow functies die in CRM 2013 werden geïntroduceerd verder ontwikkeld waardoor het nu mogelijk wordt om variabele vertakkingen aan te brengen. CRM 2015 maakt het mogelijk om meer complexe stromingen te definiëren om bijvoorbeeld het sales kwalificatie proces te kunnen splitsen in meerdere vertakkingen op basis van veldwaarden. Zo kan bijvoorbeeld een commerciële processtroom variabel veranderen doordat de verwachte afsluitdatum verandert in een directe verkoop.

variabele-business-process-flows.gif

6. API for Business Flows

Een andere verbetering aan de business process flows is de introductie van een API. Met behulp van JavaScript code kunnen processen beter worden ingesteld om de overgang tussen de fasen te verbeteren en ervoor te zorgen dat gebruikers effectiever aan de juiste stap werken. Als bijvoorbeeld een hot lead is geïdentificeerd op basis van één of meerdere veldwaarden kan dit leiden tot een versnelling in het proces waardoor overbodige stappen kunnen worden overgeslagen.

7. Sales hiërarchieën

CRM users kunnen nu een hiërarchie van accounts, producten of gebruikers visualiseren in Dynamics CRM 2015. De nieuwe hiërarchische weergave groepeert gekoppelde records waardoor de hiërarchische structuur direct inzichtelijk is.

sales-hierarchieen

8. Product entiteit verbeteringen

CRM 2015 is voorzien van diverse nieuwe functies die het beheer van de producten in Dynamics CRM verbeteren.

  • Bundel samengestelde producten met op maat gemaakte prijslijsten om opportunities en offertes te vereenvoudigen
  • Verhoog cross-selling door het verkrijgen van aanbevelingen voor additionele producten / diensten.
  • Gebruik product eigenschappen zoals 'updatable’, 'read-only' en 'hidden' om te bepalen hoe individuele producten kunnen worden gebruikt door een sales team.

Product entiteit verbeteringen

9. Verbeterde CRM App voor Tablets

Er zijn 2 grote verbeteringen in CRM 2015 voor iPad, Windows 8 en Android tablets:

  • Bij offline CRM gebruik kunnen nieuwe concept records – bijvoorbeeld activities - worden aangemaakt en online worden gesynchroniseerd.
  • Bouw zelf een app startpagina gepersonaliseerd met records & dashboardweergaven

verbeterde-crm-app-voor-tablets

10. Rollup Velden

Hoeveel actieve cases heeft een contactpersoon? Wat is de totale verwachte omzet op basis van alle Opportunities voor een Account? CRM 2015 introduceert roll-up velden die deze waarden op recordniveau uitlezen en kunnen samenvoegen/optellen voor een-op-veel relaties. De waarden worden samengevoegd voor child-to-parent records als een asynchrone taak die als terugkerend of eenmalig proces kan worden ingesteld. De Roll-up waarden kunnen worden weergegeven als een getal, decimaal, valuta en datum/tijd.

11. SLA’s pauzeren en hervatten.

In de Spring'14 update werden Service Level Agreement entiteiten geïntroduceerd zodat service teams beter in staat zijn om cases op te lossen op basis van de afgesproken SLA's. CRM 2015 voegt verder SLA mogelijkheden toe, waaronder opties om SLA’s te pauzeren en te hervatten en bij te houden hoe lang een case on-hold of in afwachting van een reactie van de klant was. SLA informatie wordt op individuele cases getoond met een lijst van de historische SLA status veranderingen.

SLA pauzeren

12. Verbeterde synchronisatie tussen CRM en Outlook of Exchange

In CRM 2015 kunnen gebruikers die met Outlook / Exchange werken meer soorten informatie synchroniseren:

  • Extra contact- & taakvelden
  • Toegewezen taken
  • Bijlagen bij afspraken

13. Field Level Security voor standaard CRM velden

Naast de maatwerk velden bevat CRM 2015 de mogelijkheid voor database administrators om de toegang tot out-of-the-box CRM velden te beperken. De toegang tot gevoelige data kan beter worden gecontroleerd door het verbergen of het instellen van read-only toestemming op alle CRM velden.

14. Verbeterde Quick Create Formulieren

De CRM Quick Create wordt aangepast zodat gebruikers in één scherm meerdere nieuwe records kunnen creëren. Zo kan in CRM 2015 bijvoorbeeld een nieuwe account en een nieuwe primair contactpersoon worden gemaakt vanuit één quick create scherm.

15. Wijzigingen in Operating Software & toepassingen

Zoals eerder in 2014 aangekondigd, heeft Microsoft bevestigd dat de volgende software niet meer wordt ondersteund door Microsoft Dynamics CRM 2015:

  • Windows Server 2008 en 2008 R2
  • SQL Server 2008 en 2008 R2
  • Windows Small Business Server (alle versies)
  • 2008 Series Terminal Servers
  • Windows Vista
  • SharePoint 2007
  • Exchange 2007
  • Internet Explorer 8 & 9
  • Microsoft Office 2007

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.