‘Relatiepakket met rekenmogelijkheden creëert collectief inkoopvoordeel voor 4500 leden’

De uitdaging:

overzicht creëren voor sales

HIT is een onafhankelijke inkoopcombinatie voor ondernemers en organisaties in Nederland. Met ongeveer dertig medewerkers bieden ze collectief inkoopvoordeel voor hun 4500 aangesloten leden op het gebied van energie, verzekeringen, telefonie, kantoorinrichting, printbenodigdheden en afvalverwerking. HIT was in korte tijd sterk gegroeid en merkte dat hun toenmalige manier van werken met Excel-sheets en een los contractregistratiesysteem niet langer voldeed. De salesafdeling miste daardoor het overzicht over haar relaties en de daarbij behorende contracten.

De aanpak:

processen in kaart brengen

Tijdens de analysegesprekken met de sales manager bleek dat de samenhang tussen de bestaande registratiesystemen ontbrak. De huidige Excel offertes voldeden maar gaven onvoldoende inzicht in de salesfunnel, het klantenbestand en lopende contracten. Zodoende werd besloten om de bestaande Excel sheets als basis te nemen voor het nieuw in te richten CRM-systeem. Door middel van prototyping werden verschillende schermen en velden ingericht om te ervaren welke variabelen er per dienst gebruikt werden en welke er nog toegevoegd moesten worden. Zo kon de flexibiliteit van het nieuwe systeem vooraf getest worden en werd de nieuwe situatie tastbaar gemaakt voor de klant. 

De oplossing:

inzicht en controle bieden

BusinessBase heeft voor HIT een Microsoft Dynamics CRM-systeem ingericht dat hun vertrouwde werkwijze combineert met de voordelen van één centrale database. Door middel van de BusinessBase Toolbox zijn hun ‘oude’ Excel-sheets opnieuw opgebouwd binnen het CRM-systeem, zodat alle contactmomenten, contactpersonen, geleverd werk, actuele tarieven en contractdetails centraal geregistreerd en opgevraagd kunnen worden. Hierdoor heeft iedereen inzicht en controle op alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Het CRM-systeem combineert de eigenschappen van een relatiepakket met de mogelijkheden om berekeningen te kunnen maken op basis van actuele tarieven. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld veranderingen in tarieven met één druk op de knop omgezet worden in concrete aanbiedingen richting leden waarvan het contract afloopt.

Het resultaat:

slagvaardige sales

Dankzij de BusinessBase Toolbox en de uitzonderlijke inzet van het projectteam, is HIT erin geslaagd om onder begeleiding van BusinessBase in slechts 25 dagen tijd grotendeels zelfstandig het CRM-systeem in te richten. De nieuwe software biedt de salesmedewerkers van HIT de mogelijkheid om binnen hun speelveld met snel veranderende tarieven en contracttermijnen het verschil te maken voor hun 4500 leden. 

Oplossingen

  • crm

    Microsoft Dynamics CRM voor Sales

  • templates

    Ready-to-Start template

  • templates

    BusinessBase Toolbox

Marc van de Wijgaart

"Ik vertel je graag meer over onze oplossing voor HIT"

Neem contact op met Marc.

Meer cases

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.