In Collaborative Relationships zijn klanten onderdeel van uw team

#crm-solutions #crm-for-public

Wat onderscheid een team van kampioenen van ieder ander willekeurig team? Samenwerking. Dat is ook in sport terug te zien: teams van wereldklasse werken optimaal samen, communiceren, praten maar luisteren ook goed, en zien elkaars sterkten en zwakten. Dit maakt van dit soort teams uiteindelijk kampioenen.

Deze manier van werken kunnen we ook onder salesteams overbrengen, met de juiste focus en de juiste tools. De manier om dat te doen heet met een mooi woord Collaborative Relationships: samenwerken binnen het team maar ook met de klant, om tot het beste resultaat te komen. Binnen Collaborative Relationships is de klant zelfs een onderdeel van het team, geen buitenstaander.

Collaborative Relationships?

Een samenwerking met de klant, dat klinkt te mooi om waar te zijn. Maar het kan – maar dan moet je wel de context van de klant zien. Weet dus waar het probleem ligt, waar de klant naar op zoek is, wat de historie van de klant (en zijn probleem) is – zodat er een (meerjaren) passende oplossing gevonden kan worden. CRM kan als data tool voorzien in deze informatie, maar is als platform ook de plek waar de samenwerking effectief kan plaatsvinden met geïntegreerde video conferencing, instant massaging, marketing automation en social listening.

Communicatie (twee kanten op)

Het gaat dan ook om een communicatie die twee kanten op gaat. Zowel vanuit uw organisatie als vanuit de klant. Er wordt goed gekeken naar de punten die beide partijen inbrengen en zo kan er een optimale oplossing worden gevonden.

Luisteren

Daar op aansluitend is het voor beide kanten noodzakelijk om naar elkaar te luisteren. De problemen van de klant moeten duidelijk zijn, maar ook de mogelijke oplossingen. Door deze twee steeds dichter bij elkaar te brengen zorgt een Collaborative Relationship voor een oplossing van zoveel mogelijk waarde.

Focus op de klant

Collaborative Relationships kunnen alleen worden opgezet wanneer er een focus op de klant is. De klant moet actief worden betrokken in het team, waar ook mensen van bijvoorbeeld sales en klantenservice actief zijn. Deze partijen kunnen door communicatie en data elkaar optimaal helpen, zodat er uiteindelijk een oplossing komt die niet alleen waardevol is, maar ook écht een oplossing is.

Gerelateerde berichten