Hoe bedrijven in de toekomst met hun klanten communiceren

De grootste software-markt op dit moment? Afgaande op de cijfers is dat customer relationship management, of kortgezegd CRM. Software ontworpen om sales ‘prospects’ te volgen, klanten te beheren en marketingcampagnes te analyseren en te rapporten. En dit zal in de toekomst alleen nog maar groter worden, zo zegt analist Gartner.

Onlangs voorspelde Gartner dat de markt voor CRM tot 2017 zal uitgroeien tot 37 miljard dollar, tegen 21 miljard vorig jaar. Dat zorgt ervoor dat CRM de grootste markt voor zakelijke software zal worden. Zelfs groter dan ERP. De reden voor het optimisme van Gartner is logisch: de manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren is enorm aan het veranderen, en nieuwe ontwikkelingen zoals big data en social media zorgen ervoor dat een CRM systeem noodzakelijk wordt om klanten en prospects te kunnen beheren. Volgens Forrester zijn Mobile, Cloud en Social Media de 3 belangrijkste trends die het CRM landschap drastisch gaan veranderen.

Social CRM De groeiende populariteit van Social Media maakt het voor bedrijven noodzakelijk de laatste trends te volgen om zo de veranderende mindset van klanten beter te begrijpen. De meeste bedrijven maken al gebruik van Social Media . De integratie tussen Social Media en CRM applicaties is nu één van de belangrijke nieuwe trends. Social CRM (SCRM) kan uw bedrijf namelijk helpen om klant reacties te monitoren, nieuwe leads te genereren, klantrelaties en loyaliteit te verbeteren, uw merk te promoten en de klantenservice te verbeteren.

Mobile CRM Door de alsmaar groeiende markt voor tablets is er een sterke vraag naar mobiele business apps ontstaan. Ook heeft cloud computing de beschikbaarheid en toegankelijkheid van gegevens over verschillende tijdzones en geografische locaties vergemakkelijkt. U kunt nu voortdurend in contact blijven met uw klanten uit alle delen van de wereld met behulp van mobiele CRM-applicaties en software.