CRM als centraal bedrijfsportaal: 5 tips
Data van klanten is een krachtige bron van informatie. Dat is de reden dat een CRM systeem bij veel bedrijven een belangrijke rol speelt. De informatie kan met verschillende afdelingen worden gedeeld om zodoende effectiever te werken en betere resultaten te behalen.
Wanneer salesteams niet langer zelf informatie hoeven te zoeken maar deze simpelweg erbij kunnen pakken, kunnen zij zich concentreren op wat voor hun echt belangrijk is: het genereren van omzet. We zetten 5 tips op een rijtje om met CRM een 360 graden view te krijgen van de organisatie en haar klanten.
Processen verbinden Door een infrastructuur te definiëren waarmee informatie vanuit verschillende processen samenkomt, wordt het risico van verkeerde informatie uitgesloten. Zo zijn ERP systemen, callcenters, e-commerce platformen, de website en social media allemaal bronnen waar data wordt verzameld, die op één plek tot gestandaardiseerde informatie moet worden omgezet.
Altijd toegang Wanneer het doel is om CRM te laten uitgroeien tot een bedrijfsportal, is het belangrijk dat er ten allen tijde toegang mogelijk is. Dat betekent dat mobiele apparaten als tablets en smartphones een belangrijke rol spelen zodat medewerkers altijd verbonden kunnen zijn.
Focus op omzet Een CRM systeem kan een complete bron van data zijn, maar uiteindelijk zal van hogerhand naar resultaat worden gekeken. Houdt dus altijd een focus op omzet, marge en potentie. Zorg ervoor dat het CRM systeem de betrouwbare bron voor deze cijfers is; alles inzichtelijk per klant of per segment.
Luisteren naar de klant Het échte doel van CRM software is om de ervaring van de klanten te verbeteren, en daarmee ook de omzet van het bedrijf. Luister daarom goed naar de wensen van klanten wat betreft (verbeteringen in) het bedrijfsproces. Dat zijn de punten die prioriteit moeten krijgen.
Actiematig Wanneer de gebruikers van het CRM systeem de mogelijkheid hebben om zelf data aan te passen en toe te voegen, in plaats van alleen te bekijken, zullen zij zich beter betrokken voelen. Ze kunnen écht werk verzetten. Deze actiematige insteek is belangrijk om CRM het portaal voor ieder bedrijf te maken.
> Relaties de belangrijkste basis van CRM?
> Big Data en CRM voor het MKB?
> CRM gedreven door de Customer Experience