Kost het gebruik van CRM meer tijd?

Bedrijven die aan de vooravond staan van een nieuwe CRM implementatie krijgen geregeld te maken met een spervuur aan vragen vanuit de organisatie. Wat gaat er voor ons straks veranderen? Wie moet met het nieuwe systeem gaan werken? Hoeveel tijd gaat dat invoeren in CRM in beslag nemen? Allemaal logische vragen die ook een goed antwoord verdienen.

‘Dat ligt eraan….’

Kan een antwoord zijn dat voor de hand ligt. Omdat de tijd die CRM in beslag zal nemen zal verschillen per persoon en per afdeling. Maar is het eigenlijk wel de juiste vraag om te stellen?

Hoeveel tijd heeft een sales medewerker iedere week nodig om to-do lijsten samen te stellen, en die weer handmatig bij te werken? Tijd die wordt gestopt in het bijhouden van projecten? Vragen van klanten? Het noteren van leads, prospects en andere zaken? De tijd die een medewerker daar in stopt zal niet groter worden, maar er zal op een andere manier gewerkt gaan worden – een manier waarop dit soort informatie efficiënt en effectiever kan worden verwerkt en op de lange termijn flink tijd zal gaan besparen en meerwaarde geeft voor de hele organisatie!

Hoeveel tijd zal een marketingmedewerker nadenken over een bepaalde strategie? Na de implementatie van CRM zal die tijd niet veranderen. Maar door de data die wordt verzameld en geïntegreerd kan er wel veel beter worden samengewerkt tussen marketing en sales, kan er dieper op de informatie worden ingegaan, en kan dat werk dus uiteindelijk beter worden gedaan.

Pipeline

Terug naar de salesmedewerker die zich afvraagt hoeveel tijd van hem wordt gevraagd. Deze persoon is veel onderweg en zijn planning zal goed vol zitten, extra werk is dan ook niet gewenst. Voor sales zal de pipeline een belangrijk onderdeel zijn; met CRM zal hier op een andere manier mee worden omgegaan – een CRM zal die pipeline automatisch kunnen updaten en waar nodig kan de salesafdeling elkaar gemakkelijk mobiel op de hoogte houden.

De juiste vraag

In alle aspecten van een bedrijf zal een nieuwe CRM stratgie en systeem een bepaalde tijd vragen, maar de juiste vraag die gesteld moet worden is eigenlijk ‘Hoe gaan we CRM integreren in onze huidige werkwijze, zodat die werkwijze effectiever en efficiënter wordt en meer opbrengt voor onze klanten en dus voor ons?’. Dat is waar de kracht ligt van het investeren van tijd en geld in een goed CRM systeem binnen uw organisatie!

Gerelateerde berichten

Andere artikelen

Slimmer CRM inzetten met Marketing Automation

CRM draait allang niet meer om het noteren...

In Collaborative Relationships zijn klanten onderdeel van uw team

Wat onderscheid een team van kampioenen van ieder...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.