Voorkom deze 5 fouten bij uw CRM implementatie

CRM verandert je organisatie. Dat is natuurlijk positief, maar die verandering brengt ook uitdagingen met zich mee. Bij de implementatie van een CRM systeem zal daarom goed moeten worden nagedacht over bepaalde obstakels. We hebben de top-5 voor je op een rijtje gezet zodat jij deze fouten kunt voorkomen.

De erfenis

De huidige IT structuur heeft waarschijnlijk een lange historie. Dat betekent ook dat het implementeren van nieuwe technologie, zoals bijvoorbeeld CRM kan zorgen voor problemen. De structuur die er was laat een erfenis na. Er moet vóór de implementatie goed worden gekeken naar de huidige IT inrichting zodat nieuwe software hieraan gekoppeld kan worden.

Data, data, data.

CRM kan veel waarde hebben, maar dan moet de data wel juist zijn. Vervuilde data (denk aan wisselende velden, dubbele contacten, ga zo maar door) kan een streep door de rekening zijn. Voor de implementatie moet de al aanwezige data gestandaardiseerd worden om dit soort problemen te voorkomen.

Blik op de toekomst

De organisatie zoals die er nu staat verandert. Een blik op de toekomst is dan ook verstandig; wat als het bedrijf twee keer zo groot wordt als nu, of wat als er een fusie plaatsvindt. Zaken die de organisatie zo veranderen dat ook CRM flexibel genoeg moet worden ingericht.

Iedereen aan boord

Software zoals CRM werkt vooral goed als iedereen ermee gaat werken. Dat betekent dat iedereen aan boord moet zijn; er zullen bij de implementatie altijd een aantal sceptici zijn – ga met hen in gesprek en kom erachter waar de customer problemen voor deze medewerkers liggen, en los ze op.

DIY, doe het niet!

Een laatste punt. Zogeheten ‘do it yourself’ projecten, waarbij bedrijven zelf CRM implementeren gaan vaker fout dan goed. Het is dan ook aan te raden budget vrij te maken voor een professionele implementatie partner met een bewezen track record in uw branche. Dat zal op de lange termijn alleen maar geld opleveren.

Andere artikelen

9 tips voor meer sales met CRM

Een CRM systeem maakt het makkelijker om het...

Waarom organisaties investeren in een nieuwe CRM strategie

Er zijn vele redenen waarom organisaties investeren in een...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.