3 succesfactoren voor CRM

Na het investeren in een CRM-oplossing is het belangrijk dat het pakket op een juiste manier wordt gebruikt om echt succesvol te zijn. Uiteraard is het vooraf belangrijk dat er een plan wordt opgesteld waarin staat beschreven wat er bereikt moet gaan worden – zodat de implementatie van het CRM pakket optimaal kan worden gedaan. Maar na de oplevering is het van belang dat de organisatie weet wat er verwacht wordt om de CRM-oplossing voor hun te laten werken: meer inzicht in klanten krijgen en daarmee de sales bevorderen, nieuwe klanten binnenhalen en andere doeleinden.

Informeren Bij de implementatie van CRM software binnen een organisatie, is het belangrijk dat deze organisatie ook op de hoogte is. Het zal namelijk gaan zorgen voor een verandering in de werkwijze – voor medewerkers maar ook voor het management. Door iedereen binnen de organisatie al voor deze fase te informeren zal niemand voor verrassingen komen te staan.

Samenwerken Een ander onderdeel van een succesvolle introductie van CRM binnen uw bedrijf is de samenwerking tussen de CRM partner en uw organisatie. Door de vele mogelijkheden qua ‘custom’ aanpassingen tijdens de implementatie is het van belang dat de communicatie op orde is – naar beide kanten toe. De organisatie zal duidelijk moeten zijn in de wensen en eisen, terwijl de partner zal moeten informeren over de status en de veranderingen binnen de werkwijze voor uw medewerkers.

Gebruiken Staat een CRM systeem eenmaal binnen een organisatie, dan moeten de medewerkers daar zo snel mogelijk mee gaan werken – wanneer dit direct wordt gedaan zal de tijd om deze nieuwe werkwijze te leren kennen tot een minimum beperkt worden. Een manier om dit te stimuleren kan zijn door doelen op te stellen op basis van de meerwaarde die CRM met zich meebrengt. Door de efficiency van CRM te illustreren met groeidoelstellingen, zullen medewerkers sneller de voordelen gaan inzien en de software gaan inzetten binnen hun workflow.