CRM investeringen: laag risico, hoog rendement

Geen CRM software gebruiken als klein of middelgroot bedrijf is eigenlijk geen optie meer. CRM is voor deze bedrijven één van de investeringen met het laagste risico én het hoogste rendement. In de basis zorgt een goede CRM tool ervoor dat bedrijven basis gegevens van klanten kunnen bijhouden en salesleads kunnen registreren.

Vanaf daar ontstaat veel waardevolle informatie voor medewerkers, salesteams en managers. Uit recent onderzoek blijkt dat CRM hoog op de lijst staat van investeringen met de meeste waarde. De reden daarvan is vooral de voorspelbaarheid van de kosten van de implementatie en het gebruik en de positieve ROI. Organisaties rollen dergelijke software uit omdat ze weten wat ze kunnen verwachten. Zowel op het gebied van de werking als het resultaat. Maar er is wel een uitdaging: Actuele data.

CRM investeringen: laag risico, hoog rendement

 Actuele data binnen CRM

Voor bedrijven die CRM software implementeren is het erstandig om vanaf het begin een focus op de data te hebben. In een wereld waarin meer en meer data de standaard lijkt te worden (Big Data) is het niet altijd zo dat meer beter is. Zeker binnen CRM gaat het niet om de hoeveelheid data, maar om de kwaliteit ervan. De uitdaging is om out-of-date gegevens tijdig aan te passen of te verwijderen. Wanneer deze basis niet meer klopt, zal de rest van de data ook worden ‘besmet’ met onjuiste gegevens. Zorg er dus voor dat salesteams focus hebben op deze basis, en dat de contactinformatie, opportunities, historie en relaties up to date zijn. Wannneer dit obstakel wordt overwonnen verdient CRM terecht een plekje in de top van MKB tools.