Maak het met Release Wave 1 2022 Dynamics 365 Marketing

#crm-solutions

De Release Wave 1 2022 voor Dynamics 365 Marketing gaat over maken. We maken het nog gekker, persoonlijker, inzichtelijker, mooier, maar vooral samen. Lees in dit blog alles over de aankomende ontwikkelingen voor Dynamics 365 Marketing.

Maak het nog gekker

Met de introductie van Real Time Marketing in Dynamics 365 Marketing werden de mogelijkheden voor het starten van een Journey natuurlijk al te gek! Met de volgende uitbreiding (verwacht juni 2022) van de Custom Event Triggers (triggers die een Journey starten, inclusief data die wordt meegegeven) wordt het mogelijk om op de gehele Dataverse omgeving triggers te zetten. Denk aan een nieuwe Event Registratie die een Bevestigingsjourney start voor het Event! Maar ook een nieuwe record in een Custom Tabel kan een volledige Customer Journey starten.

Ook kun je vanaf (verwacht) juni 2022 een vorm van filtering gaan toepassen in de (Custom) Event Triggers, zodat je kunt bepalen wie je Journey mag binnenkomen. Zo kun je dus op basis van een (Custom) Event Trigger de Journey starten, maar wel zeggen, dit mag alleen als je aan deze voorwaarde(n) voldoet. Zo kun je nog verder specificeren per Journey en het dus nog persoonlijker maken. Deze filtering zit natuurlijk ook in het vervolg van je Journey, zodat je ook tijdens de Journey gebruik kunt maken van branching.

Maak het met Release Wave 1 2022 Dynamics 365 Marketing

Wil je dat een persoon meerdere malen herinnerd kan worden aan 1 stap in de Journey, voordat hij/zij door mag naar de volgende stap? Dat kan vanaf (verwacht) juni 2022 ook. Wil je iemand bijvoorbeeld drie keer herinneren dat hij zijn bestelling moet bevestigen, dan kun je een serie van drie herinneringen creëren. Op het moment dat hij in één van de drie herinneringen zijn bestelling heeft bevestigd, stoppen de herinneringen direct en gaat hij door naar de volgende stap in de Journey! We ❤️ automation.

Niet alleen de startpunten worden nog gekker, nee alle touch points worden uitgebreid. Hoe cool is het als je met een Customer Journey niet alleen beperkt bent tot touchpoints binnen je Journey, maar je ook touchpoints buiten je Journey kunt triggeren? Vanaf (verwacht) april 2022 wordt dit mogelijk. Slinger een Power Automate of een andere Customer Journey aan, als onderdeel van je huidge Journey! De mogelijkheden worden oneindig 🎉!

Maak het nog persoonlijker

Als je de Real Time Marketing omgeving al gebruikt hebt, dan heb je vast al gezien dat er sinds 1 februari 2022 standaard zogeten ‘tokens’ inzitten. Dit zijn eigenlijk niets anders dan stukjes code om velden uit te lezen. Denk aan een voornaam met daarachter het stukje code {{contact.firstname}}. Daarnaast kun je ook zelf ‘tokens’ maken, als je die bijvoorbeeld veel gebruikt, wel zo makkelijk 💪.

Maak het met Release Wave 1 2022 Dynamics 365 Marketing

Niet te vergeten wordt vanaf (verwacht) juni 2022 het nog makkelijker om ook dynamisch te personaliseren, op basis van een geheel Segment of een specifiek Attribuut van een Contactpersoon. Denk aan gehele secties, maar ook specifieke afbeeldingen, buttons en teksten. Natuurlijk kun je de verschillende variaties ook in één overzicht bekijken.

Sinds de vorige Release Wave was het al mogelijk om met Real Time Marketing SMS te verzenden, nu kun je ook vanaf (verwacht) juni 2022 een vervolg actie instellen in een Journey als iemand met een bepaald keyword heeft terug gesmst.

Customer Insights Azure Date Lake Storage

Gebruik jij ook Customer Insights op basis van een Azure Date Lake Storage, of denk je erover om dit te gaan gebruiken, dan is er vanaf (verwacht) april 2022 weer een leuke extra feature. Zo kun je namelijk ook data uit je Azure Data Lake Storage gebruiken en niet alleen uit Dataverse om (Custom) Event Triggers, Segmenten en persoonlijke ervaringen te maken!

Maak het nog inzichtelijker

Als je het goed bekijkt zijn er na de installatie van Dynamics 365 Marketing eigenlijk twee tijdslijnen waar je, zeker als goed geïnformeerde Sales-collega, naar moest kijken. De tijdslijn, zoals we die allemaal kennen, met de activiteiten erop en het speciale Inzichten tabblad met de Marketing tijdslijn, met daarop alle interacties die de Persoon of Organisatie onderneemt met Dynamics 365 Marketing. Van een formulier bezoek tot aan een klik op een e-mail.

Maar, we hoeven niet langer op twee tijdslijnen te gaan kijken. Vanaf (verwacht) juni 2022 komt alles, maar dan ook echt alles op de ‘gewone’ tijdslijn terecht. Zowel van Real-Time Marketing, als van Outbound marketing. Natuurlijk kun je gewoon filteren, dus als je het niet interessant vindt, filter je het er gewoon weer uit.

Dynamics 365 Marketing

Maak het nog mooier

In de Outbound Marketing omgeving waren we al gewend om te werken met Content Fragments, maar vanaf (verwacht) juni 2022 wordt dat ook in de Real Time Marketing omgeving mogelijk. Zo kun je footers, headers en andere standaard elementen die je veel gebruikt direct vanuit de Asset Library erin slepen. Hoef je ze dus niet elke keer opnieuw te maken.

Outbound Marketing

Zoals elke Release wordt er wel gewerkt aan de E-mail Editor, zo ook deze Release. Vanaf (verwacht) april 2022 kun je weer wat betere UX/UI verwachten in de vorm van: makkelijker selecteren, preciezere dragging en dropping en in-context menu’s.

Maak het samen

Met de introductie van Microsoft Teams Chat in Dynamics, kun je super makkelijk samenwerken. Open een Marketing E-mail waar een collega aan gewerkt heeft, open direct vanuit Dynamics 365 Marketing de Teams Chat en vraag even of hij toch een andere afbeelding wilt toevoegen. Jouw collega krijgt dit bericht direct in zijn Teams Chat, krijgt direct een link naar het record (Marketing E-mail in dit geval) en kan direct de afbeelding aanpassen. Hoe fijn is dat? Wel pas (verwacht) vanaf september 2022.

Maak het nog even niet, alleen in Public Preview

Ondanks dat we het al meer dan twee Release Waves benoemen, is het toch nog steeds in Public Preview gezet. De mogelijkheid om niet alleen vanuit Contacten te mailen en te targeten, maar ook vanuit Leads. Helaas is deze samen met de vernieuwde Segment ‘bouwer’ nog even op langere termijn gezet. But we will keep watching this 😊

Wat we ook in de gaten gaan houden is de mogelijkheid om in de Real Time Marketing Journeys stappen toe te voegen die content laten zien op basis van AI recommendations. Dus voeg zelf een aantal variaties toe (denk aan een roze mail, een groene mail, een blauwe mail en een gele mail) en Dynamics kan (hoeft niet) voor je bepalen welke variant nou goed is om te laten zien aan welk Contactpersoon. Zo verstuur je eigenlijk altijd de beste versie voor die persoon en maak je het hyper-gepersonaliseerd.

Recap

Met de aankomende ontwikkelingen van Dynamics 365 Marketing wordt het voor marketeers nog gekker, persoonlijker, inzichtelijker, mooier en gezelliger om Marketing te bedrijven. De focus ligt uiteraard op de nieuwe mogelijkheden binnen Real Time Marketing, dus ga door ook is mee aan de slag.

Denk je dat je daar toch een beetje hulp bij nodig hebt? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag een handje op weg!

Let’s
connect!

Ik vertel je hier graag meer over.
Bel Renée van der Walt. Telefoon 030 2415538.