Met CRM in 5 stappen naar meer sales

Met CRM in 5 stappen naar meer sales

December is traditioneel gezien een belangrijke maand voor retailers, ook in Nederland. Met de verschillende feestdagen, waarvoor zowel consumenten als bedrijven massaal op zoek gaan naar cadeau’s en relatiegeschenken, komt een belangrijk aandeel van de jaaromzet in deze maand tot stand. Om de sales naar een hoger niveau te tillen, worden allerlei marketingtools ingezet. Dat is natuurlijk begrijpelijk, en ook goed, maar deze tools presteren veel beter wanneer ze de juiste doelgroepen kunnen bedienen met de juiste boodschap. Dat is waar CRM om de hoek komt kijken. Door CRM in te zetten is het mogelijk om de sales te verhogen, we hebben 5 stappen op een rijtje gezet om dat mogelijk te maken.

Analyseer en segmenteer Door in kaart te brengen welke groepen klanten er zijn en welke sales cijfers en trends hierbij horen, krijgt u een goed overzicht van uw doelgroep. Dit publiek kunt u gebruiken voor de campagne. Het mooie van CRM is dat u kunt gaan segmenteren. U deelt uw klanten in groepen in, op basis van criteria die voor uw bedrijf van belang zijn.

Boodschappen maken De volgende stap is het vormgeven van de boodschappen voor de verschillende segmenten. Hierbij zal ook uw marketingafdeling een rol moeten spelen. Wat wilt u uw klanten vertellen?

Relevantie & zorg Het is belangrijk dat u zorg besteed aan de boodschap die bij een bepaalde klant terecht komt. Er moet een meerwaarde zijn voor de klant, pas dan is de boodschap écht passend. Wees relevant!

Versturen Het is tijd om de verschillende boodschappen naar uw klantgroepen te versturen. Dit kunt u per groep uitrollen, om geen fouten te riskeren.

Monitoren & verbeteren Wees er zeker van dat u de resultaten goed kunt monitoren. Zijn er groepen die minder goed presteren? Maak dan een analyse van het probleem en verbeter voordat u eventueel meer boodschappen gaat zenden. De samenwerking tussen CRM & marketing kan zo een echte meerwaarde zijn tijdens deze belangrijke sales maand!