Thema

Continuous Performance Management

#inhr-solutions

Wat houdt CPM in en belangrijker, hoe pas je het toe?

Bij performance management werken medewerkers en het management samen om de doelstellingen, het loopbaantraject, de ontwikkeling en de organisatie-/teambijdrage te plannen, monitoren en bespreken. Bijzonder bij CPM is dat dit niet langer slechts incidenteel gebeurt. We doorlopen voortdurend gedurende het jaar de performance management processen en de medewerker en de manager hebben hierover regelmatig contact. Bij een effectief CPM proces draait het om de gezamenlijke drijfveren, doelstellingen, regelmatige gesprekken, continue feedback en een focus op ontwikkeling.

Doelstellingen CPM

Omdat de doelstellingen een belangrijk onderwerp van gesprek zijn, is het van belang om deze goed te formuleren. Zowel de organisatie als de medewerker gaan na wat hun drijfveren zijn. Voor de organisatie gaat het bijvoorbeeld om het gewenst bedrijfsresultaat, zoals een verhoging van de omzet. Terwijl de medewerker zich wellicht verder wil ontwikkelen. Iemand wil bijvoorbeeld zijn presentatievaardigheden verbeteren. Samen breng je deze drijfveren bij elkaar om tot concrete doelstellingen te komen waar de medewerker gemotiveerd aan wil werken en die toegevoegde waarde hebben voor de organisatie.

Voortgang bij CPM

Vervolgens overleg je periodiek – bijvoorbeeld maandelijks – met elkaar om de voortgang van de doelstellingen te bespreken. Tijdens zo’n overleg kun je ook doelstellingen bijstellen, (opnieuw) prioriteren en eventuele nieuwe doelstellingen formuleren. Daarnaast bespreek je de persoonlijke ontwikkeling en problemen/onzekerheden van de medewerker. Samen kom je tot actiepunten.

In eerste instantie vergt het discipline om deze zaken steeds te bespreken. Bovendien is het belangrijk om binnen de organisatie een cultuur te kweken waarin het normaal is om elkaar continu feedback te geven. Daarbij gaat het erom dat je op een tactvolle manier openheid toont en de ontwikkeling van de ander voorop stelt. Met een dergelijke feedback cultuur wordt de drempel verlaagd om de CPM gesprekken te voeren en ga je steeds meer op een natuurlijke manier met elkaar in gesprek. Zo wordt het proces steeds meer vanzelfsprekend.

CPM processen

Maar hoe ga ik dit CPM proces stroomlijnen, coördineren en vastleggen? Om niet vast te lopen in eindeloze e-mails en personeelsdossiers die constant moeten worden bijgewerkt, is het belangrijk om het proces te centraliseren. Hierbij gaat het uiteraard niet alleen om de vastlegging, maar ook om het organiseren en real-time volgen van het proces.

Microsoft Dynamics 365 Human Resources

Een voorbeeld van een HR- systeem dat CPM processen integraal ondersteunt, is Dynamics 365 Human Resources. Deze oplossing is onderdeel van de Microsoft Dynamics 365 suite van bedrijfsapplicaties. Naast je personeelsadministratie kun je met Dynamics 365 Human Resources ook je competentiemanagement, opleidingsmanagement en performance management beheren. In het platform is onder andere een 360 graden feedback tool opgenomen en kun je doelstellingen vastleggen en onderhouden. Het platform is benaderbaar vanuit zowel een medewerkers- (ESS) als vanuit een managers- (MSS) perspectief, waardoor beide invulling kunnen geven aan CPM.

Terugkijken webinar Continuous performance in HR

Veel bedrijven zijn bezig met een modernere beoordelingsmethode, omdat de oude achterhaald is. Maar waar begin je bij het selecteren van een nieuwe methode? En waar let je zoal op? Niet iedere beoordelingsmethode is passend voor jouw organisatie. Eén van deze modernere methodes is Continuous performance management (CPM). Deze methode wordt gezien als het nieuwe beoordelen. In onderstaande webinar leggen wij dit uit.

Manuela Godec Let’s
connect!

Wil je een demo of meer weten over Dynamics 365 HR?
Bel Manuela Godec. Telefoon 06 52454080.

Updates ontvangen?

De laatste Blogs, Video's, Factsheets, Events etc.