Customer Engagement stimuleren met CRM

In een wereld die zich steeds meer online afspeelt, waar vlugge zakelijke contacten vaker voorkomen, en communicatie totaal is veranderd – is een persoonlijk gesprek meer uitzondering dan regel geworden. En juist daarom kan dat het verschil maken bij klantervaringen, zeker bij uw belangrijkste klanten. CRM kan daarbij helpen.

Engagement

Waar veel bedrijven tegenwoordig naar zoeken is met een mooi woord ‘customer engagement’. De interactie aan gaan met de klant, de dialoog zoeken. Bijvoorbeeld via een kanaal als social media. Omdat die klant nu eenmaal niet meer dagelijks aan de telefoon hangt, maar de beste verkoopresultaten nog steeds worden behaald door direct contact met de doelgroep. CRM kan helpen om engagement te stimuleren, we kijken hieronder naar twee voorbeelden.

Een persoonlijke boodschap

Het versturen van een persoonlijke boodschap naar een klant, misschien zelfs op papier, hoe vaak doen we dat nog? Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat deze persoonlijke benadering door veel mensen positief wordt aangestipt. Een briefje met een persoonlijke boodschap wanneer een klant een nieuw product op de markt brengt, of wellicht op zijn/haar verjaardag (als de relatie erg goed is) – het komt de persoonlijke relatie tussen klant en organisatie ten goede. En door een segment aan te maken van de klanten die deze boodschappen hebben ontvangen, kan er via CRM simpel worden doorgemeten wat het resultaat is. Ook op de lange termijn.

Social Listening gebruiken

Een manier om erachter te komen wanneer het een goed moment zou zijn om persoonlijk contact te zoeken kan door middel van social listening. Het ‘afluisteren’ van social media is een functie binnen CRM software die het mogelijk maakt om berichten uit social media te filteren die te maken hebben met uw organisatie, of met uw klanten. In het laatste geval kunnen er dus ‘evenementen’ worden ontdekt die vragen om persoonlijk contact, wat er qua timing voor zorgt dat de klant dit nog meer op prijs stelt. Het is een andere benadering van een relatie opbouwen. Maar met de technologie van vandaag kunnen we deze ‘ouderwetse’ manier van zaken doen prima handhaven, en vaak met opvallend goede resultaten.

Gerelateerde berichten

 

 

Andere artikelen

Hoe diep kan marketing automation doordringen in CRM?

Marketing automation heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen....

MVGM live met Microsoft Dynamics CRM

BusinessBase migreert MVGM van Exact Synergy naar Microsoft...

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.