Gamification en de toekomst van CRM

Gamification en de toekomst van CRM

Gamification en de toekomst van CRM

Nu een steeds groter deel van een jongere generatie posities bekleed binnen het management van bedrijven, veranderen ook de beslissingen wat betreft het bedrijfsproces. Ook binnen CRM is deze verschuiving te zien, waar zaken als design, social media en gamification eigenschappen zijn die belangrijk worden geacht bij de beslissing voor bepaalde software.

Gamification is het toevoegen van bepaalde spelelementen binnen ‘serieuze’ zaken als software, websites en andere digitale producten. Binnen CRM is dit ook in opkomst en de verwachting is dat dit in de toekomst alleen nog maar meer zal gaan worden. Een jongere generatie CRM gebruikers staat op en ze hebben behoefte van moderne features. Wat kunnen we van gamification binnen CRM verwachten?

Punten / leaderboards Het leuke van gamification is dat een gebruiker van CRM het op kan nemen tegen collega’s. Een wedstrijdelement dat het gebruik van de software nog aantrekkelijker maakt. Door punten te verdienen bij het verwerken van leads, het afsluiten van verkopen etc, kan een gebruiker zijn of haar voortgang zien ten opzichte van collega’s. Er kan gewerkt worden met een heus scorebord, per afdeling of zelfs voor het hele bedrijf.

Badges De volgende stap is het verdienen van badges. Bedrijven zoals Foursquare hebben deze functie succesvol ingezet op hun website – gebruikers verdienen bepaalde badges wanneer ze een mijlpaal behalen. Voor CRM zou dat kunnen betekenen dat degene met de meeste leads op een dag een badge krijgt, of wanneer een bepaald aantal wordt geregistreerd. Het zorgt voor stimulans om de software nog beter, en vooral ook vaker in te zetten.

Beloningen Daar zal uit voort vloeien dat CRM gebruikers ook beloningen kunnen ontvangen voor hun inspanningen. Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die binnen CRM beloningen neerzetten voor de meest effectieve gebruiker van die week, die dan op vrijdagavond met de baas uit eten mag. De mogelijkheden hierbij zijn eindeloos, maar ze zorgen voor meer plezier bij het gebruik van CRM, terwijl de data binnen het bedrijf alleen maar rijker wordt.

Het zijn trends die we ook in 2014 verder zullen zien, terwijl CRM zich blijft ontwikkelen. Gamification zien we volgend jaar zeker vaker terug!

 

Andere artikelen

CRM en het beheren van de customer lifecycle

CRM en het beheren van de customer lifecycle

...

Integreer CRM succesvol met andere bedrijfsapplicaties

De ontwikkelingen binnen CRM gaan hard. Door de...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.