Hoe laat je medewerkers CRM écht gebruiken

Voor bedrijven die CRM software gaan implementeren kan het een uitdaging zijn om medewerkers ‘aan boord’ te krijgen. Niemand houdt van verandering – behalve wanneer die verandering positief is. Het is dus aan u om deze positieve punten over te brengen, zodat uw mensen snel met CRM aan het werk gaan en het écht gaan gebruiken. We zetten 5 manieren op een rijtje om dit te stimuleren.

Betrek ze erbij

Geef medewerkers die een CRM systeem moeten gaan gebruiken een stem. Door ze buiten het proces te houden is het lastig om ze later te enthousiastmeren. Door ze erbij te betrekken zullen ze hun mening willen geven en staan ze aan het einde van de implementatie te trappelen om met het CRM aan de slag te gaan.

Maak het onderdeel van het proces

CRM werkt optimaal wanneer het een onderdeel wordt van uw huidige bedrijfsproces. Door CRM in te richten zodat het perfect aansluit op de huidige manier van werken, zal het systeem sneller opgepakt worden en kan het ook echt waardevol worden. Met mobiel CRM kan altijd en overal, op welk apparaat dan ook, worden gekeken naar bepaalde informatie van de klant, zoals de order- en factuurhistorie, de communicatie die er geweest is, noem maar op.

Belonen!

We hebben al eens geschreven over gamification; het toevoegen van spelelementen aan CRM. Ook om de implementatie te bevorderen kan er gekeken worden naar het belonen van medewerkers op basis van het gebruik van het CRM.

Schone data

Wanneer een medewerker ‘Bedrijf ABC’ opzoekt in het CRM systeem en er komen zes verschillende versies van dat bedrijf naar voren, zal hem dat niet stimuleren om de data verder aan te vullen. Zorg voor duidelijke regels wat betreft het invoeren van data, zodat deze data schoon blijft – en vooral bruikbaar blijft!

Integratie met andere systemen

Om uw medewerkers aan te zetten tot het gebruik van het CRM systeem zullen zij deze software als de centrale bron van informatie moeten zien. Bij het werken met verschillende systemen voor het opzoeken van data zal dit gevoel er niet zijn. Maakt u gebruik van andere systemen? Onderzoek dan de mogelijkheden om deze te integreren met CRM.

Andere artikelen

Reputatie: de echte ‘R’ in CRM

Wanneer we kijken naar de rol van CRM...

Hoe bedrijven in de toekomst met hun klanten communiceren

De grootste software-markt op dit moment? Afgaande op...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.