Marketing en Sales op één lijn met behulp van CRM

In veel organisaties speelt het een rol; de samenwerking tussen marketing- en salesmedewerkers heeft een bepaalde spanning. De marketingafdeling werft door middel van campagnes de nodige leads, maar de salesafdeling voelt niet genoeg support. CRM kan de brug tussen de twee afdelingen vormen.

Waar het bij marketingcampagnes draait om cijfers en targets bijvoorbeeld op het gebied van leads, kijkt de salesafdeling naar de kwaliteit hiervan – en naar leads die daadwerkelijk de ‘eindstreep’ kunnen halen. Dit zorgt ervoor dat medewerkers langs elkaar heen kunnen gaan werken.

Segmenteren & prioriteit

Een eerste stap naar het dichter bij elkaar brengen van de afdelingen, kan er door middel van een CRM gewerkt worden aan segmenteren en prioritiseren binnen deze groepen. Door groepen klanten/accounts aan te maken kan de marketingafdeling gerichter te werk gaan met campagnes omdat ze exact weten wat de salesafdeling nodig heeft, terwijl die laatste kan laten zien wat prioriteit heeft – en waar dus daadwerkelijk klanten uit gaan komen.

Marketingdata aan contacten toevoegen

Door het aanvullen van contacten in een CRM met de marketingdata, krijgt een organisatie een beter inzicht in welke accounts worden bereikt door middel van bepaalde campagnes – voor salesmedewerkers geeft dit meer informatie om specifieker met deze leads te kunnen praten. De marketingafdeling ziet op haar beurt dat deze contacten benaderd worden.

Customer journey

Een groeiende trend is het in kaart brengen en verbeteren van de weg die de klant aflegt van eerste contact tot het klant worden, de customer journey. Door de input (in een CRM) van beide teams kan dit veel beter in kaart worden gebracht en kan er direct feedback worden verzameld waar de journey nog verbeterd zou kunnen worden. Door deze verbeteringen kan er gewerkt worden naar een échte samenwerking tussen sales en marketing, twee afdelingen die elkaar zouden moeten versterken. Wil je meer weten over Marketing Automation en de mogelijkheden met CRM? Download dan hier onze gratis factsheet Marketing Automation.

Gerelateerde berichten

 

Andere artikelen

Big Data en CRM voor het MKB?

Some companies in the SME segment have the...

CRM heeft leidende rol in context marketing

CRM heeft leidende rol in context marketing

Utrecht |...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.