CRM en Marketing Automation

Moderne marketing is steeds meer aan het verschuiven. Aan de ene kant staat het bedrijf dat een betere ROI wil en meer inzicht in klantgedrag, aan de andere kant de klant die meer en meer op zoek is naar een gepersonaliseerde ervaring. Met de technologie van vandaag is het mogelijk om aan beiden te voldoen, zelfs op grote schaal. CRM is daarbij een basis ingrediënt, dat perfect kan worden samengevoegd met Marketing Automation.

Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation is een manier om klanten een gepersonaliseerde ervaring te bieden, maar dan op de automatische piloot. Bij uitstek geschikt voor grotere bedrijven, maar nu ook voor de kleinere organisaties die tijd en kosten willen besparen wanneer het aankomt op leads en terugkerende klanten. Door op basis van acties van klanten ‘geautomatiseerd’ berichten te versturen en aanbiedingen te doen, kan een veel beter resultaat worden behaald. Download hier onze factsheet Marketing Automation.

Closed loop rapportage

Door Marketing Automation te verbinden met CRM ontstaat een stevig platform waarop ieder bedrijf kan draaien. CRM heeft de data, heeft alle klanten – terwijl Automation die data gebruikt om de klant op het juiste moment te benaderen met relevante informatie. Daaruit ontstaat bijvoorbeeld de mogelijkheid tot closed loop rapportage. Een bepaalde aankoop van een klant is altijd te herleiden tot de bron; heeft die klant op basis van een bepaalde boodschap een aankoop gedaan, en hoelang na die boodschap is dat geweest? Zulke vragen kunnen worden beantwoord door beide systemen te integreren.

Gepersonaliseerde marketing

Een CRM systeem heeft waardevolle informatie over klanten, bijvoorbeeld de status van een klant – is het een lead, een prospect, een terugkerende klant, noem maar op. Op basis van die status kan een ‘gepersonaliseerde’ campagne worden gedraaid door middel van marketing automation, waarbij wordt ingespeeld op de plek waar de klant zich bevindt in de customer journey; een lead zal immers op andere informatie zitten te wachten dan iemand die al jaren klant is, en eens in de zoveel tijd terugkeert om een herhaal aankoop te doen.

Een interessant totaalpakket dus dat tot integratie van beide pakketten tot stand komt, en dat bijdraagt aan de mogelijkheden (en eisen) van moderne marketing!

Andere artikelen

What's New in Microsoft Dynamics 365 v9

Microsoft is gestart met het uitrollen van de nieuwe...

Terugblik Optimale Marketing Automation met Microsoft Dynamics CRM

Vorige week donderdag vond 'Optimale Marketing Automation met...

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.