Release Wave 2

#crm-solutions

In een reeks blogs vertellen wij je alles over de komende release van Microsoft. Welke features komen er aan, maar belangrijker, hoe kun jij ze als klant inzetten om tot nog betere Customer Engagement te komen. In dit blog lees je alles over de release rondom Dynamics 365 Marketing. Dus wil jij weten hoe je nog sneller content kunt maken en welke content personalisatie opties Microsoft toevoegt? Lees dan snel verder!

Als we kijken naar de nieuwe features die het komende half jaar worden uitgerold binnen Dynamics 365 Marketing dan zien we dat deze voornamelijk zijn gericht op content. Content is natuurlijk één van de marketing buzzwoorden van de afgelopen jaren. In Dynamics 365 Marketing was het al mogelijk om content te maken als het gaat om Social Posts en E-mails en kun je die content ook al personaliseren. Toch wordt het met de komende release nog makkelijker om dit voor elkaar te krijgen.

Nog sneller content maken

De e-mail editor van Dynamics 365 Marketing wordt elke release beter en beter. En ook in deze release is de e-mail editor verder ontwikkelt, waardoor het voor jou als gebruiker nog makkelijker wordt om content te maken, maar vooral sneller.

In de vorige editor liep ik vaak te klooien met het selecteren van kolommen of secties. Dan selecteerde ik de kolom in plaat van de sectie, had ik mijn paddings (ruimte om een element heen) overal op 0 gezet, kon ik uberhaupt niets meer selecteren, frustraties alom die vaak werden gebotvierd op mijn muis (ik moest toch iets de schuld geven). In de update die staat gepland voor december ’21, belooft Microsoft ons dan ook dat deze frustraties voorbij zullen zijn en we makkelijker elementen kunnen gaan selecteren. Daarnaast wordt de drag&drop editor nog preciezer en sneller en krijgen we in-context menu’s (dus niet meer aan de zijkant). Ik kan niet wachten tot het december is.

Werkte je al in de ‘preview’ versie van de nieuwe e-mail editor, dan zal het je niet ontgaan zijn dat het maken van een A/B test nog niet mogelijk was. In de update van oktober ’21 is deze gelukkig weer toegevoegd, zodat het A/B testen weer mogelijk is. Updates aan het A/B testen zijn er jammer genoeg niet. De functionaliteit is dus hetzelfde gebleven. Bestaande A/B tests die je in E-mails had die je in de oude editor hebt gemaakt, gaan gelukkig gewoon mee. Wil je trouwens weten hoe je je onderwerpsregel kunt verbeteren met A/B testen, lees dan dit  blog.

Daarnaast is Microsoft verder bezig met het ontwikkelen van de AI features binnen Dynamics 365 Marketing. Denk aan AI-powered content suggesties. Helaas is deze feature vooralsnog alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt, dus zullen we er in dit blog ook nog niets over vertellen.

Als laatste content maker versneller schakelen we over naar de segmenten. Je kunt vanaf oktober ’21 met natuurlijke taal een segment samen stellen. Het is dus niet meer nodig om ingewikkelde queries zelf te bouwen, je kunt deze ‘gewoon’ uittypen. Uiteraard wel alleen in het Engels.

Nog sneller content maken

Gepersonaliseerde content

Het is natuurlijk fijn dat Microsoft ervoor zorgt dat we sneller content kunnen maken, maar we willen graag ook betere en meer gepersonaliseerde content maken. Gelukkig worden we daar de komende release ook mee geholpen. Zo kunnen we lijsten van gerelateerde data straks super makkelijk in een e-mail zetten. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van alle events waar je voor bent ingeschreven, of een aankoop overzicht met daarin alle gekochte producten van de specifieke aankoop. Het vergt wel wat code, maar gelukkig gaat Dynamics 365 Marketing je daarbij helpen, zodat je het niet helemaal zelf hoeft te doen. Deze feature komt vanaf oktober ’21 en is alleen beschikbaar in de Real-Time Marketing builder.

Data is natuurlijk een belangrijke bron voor het personaliseren van je content. Met de connectie tussen Customer Insights en Dynamics 365 Marketing worden de mogelijkheden nog groter, want zo kun je niet alleen uit data van Dataverse putten, maar ook uit je volledige data lake (als je die gekoppeld hebt aan Customer Insights natuurlijk). Zo wordt je content nog beter gepersonaliseerd, maar ook de Journeys die je maakt. Wil jij meer weten over Customer Insights lees dan dit blog, heb je een specifieke vraag over Customer Insights of wil je meedoen aan een workshop, laat het ons dan weten via mailing@businessbase.com.

Naast e-mail heeft Microsoft het natuurlijk het afgelopen jaar ook veel gehad over omnichannel communicatie, niet alleen voor Dynamics 365 Marketing, maar ook voor Dynamics 365 Customer Service. Vanaf oktober is het dan ook mogelijk om via Twilio of TeleSign te gaan sms-en via Dynamics 365 Marketing. Een mooie toevoeging voor je Marketing Automation paden, want op deze manier kun je klanten verrassen met een sms. Deze functionaliteit is alleen te gebruiken in de Real Time Marketing Automation builder.

Nog andere handige dingetjes

Naast de content gerelateerde features zijn er nog wat andere handige dingetjes die verbeterd worden.

Zo wordt het vanaf november ’21 beter inzichtelijk hoe je met je quota’s staat. Ondanks dat deze gaan veranderen, wordt het wel inzichtelijker of je je quota moet ophogen of niet. Zo kun je straks ook je Marketing Contacten ‘resetten’ waardoor je altijd alleen maar ‘actieve’ contacten in je quota hebt zitten, wel zo aardig van Microsoft. Hoe het voledige licentie model voor Dynamics 365 Marketing eruit komt te zien, is op te vragen bij je licentieleverancier.

Daarnaast wordt de integratie met Customer Insights nu nog intensiever, want je kunt straks op je Customer Insights kaart ook zien welke marketing interacties een contactpersoon heeft gemaakt over een tijdslijn. Dynamics 365 Marketing wordt daarmee niet alleen een output-kanaal, maar ook een databron van Customer Insights.

Wat zit er nog allemaal in Public Preview?

Natuurlijk komen er ook features die we nog niet meteen kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de AI-gestuurde content suggesties. Andere dingen die ook in de Public Preview modus komen zijn:

De Public Preview rondom november ’21 maakt het mogelijk om een Customer Journey te starten vanuit een Power Automate, maar ook andersom. Trigger een Power Automate vanuit een Customer Journey om bijvoorbeeld een intern proces af te vuren. Ik heb hier echt op zitten wachten, dus hoop dat met de volgende release in februari ’22 het snel General Available wordt gemaakt.

Als je al gewerkt hebt met de Real Time Marketing builder, dan zul je misschien net als ik tegen behoorlijk wat beperkingen aangelopen zijn. In de Preview versie die in november ’21 verwacht wordt, kunnen we gebruik gaan maken van meer attributen om Journeys op te splitsen. Zo kunnen we velden van contacts en leads gaan gebruiken, maar ook van event triggers. Dus niet meer het korte rijtje, maar veel meer. Denk bijvoorbeeld aan het splitsen of vervolgen van een Journey als er een case is opgelost. Én, misschien wel het belangrijkste, gebruik maken van relatieve en gedeeltelijke datum checks, waardoor je ook verjaardagscampagnes en aflopend contract over 6 maanden journeys kunnen gaan maken.

Een andere beperking van de huidige Real Time Marketing builders is de keuze voor het aantal Journey doelen (wanneer heeft een contact de Journey succesvol afgerond). Vanaf november ’21 wordt het in Public Preview mogelijk om uit meer doelen te kiezen dan er tot nu toe zijn. De doelen zijn vooral gericht op engagement tijdens een journey, denk bijvoorbeeld aan het openen van de laatste e-mail in de Journey. Daarnaast kun je dan ook aangeven hoe vaak iemand de bepaalde actie moet hebben gedaan voordat het doel bereikt is en of er een tijdspad aanhangt waarin de actie gedaan moet worden. Allemaal mooie verbetering op de Real Time Marketing builder.

En dan voor mij misschien wel de belangrijkste, maar helaas dus vanaf januari ’22 pas in Public Preview. Het maken van segmenten op basis van leads. We hebben dan eindelijk niet meer een gekoppeld contactpersoon nodig om een lead te kunnen mailen. Zo kunnen we officieel een lead to customer traject gaan volgen in Dynamics. Nurture je lead net zo lang totdat het een klant (contact) wordt.

Recap

Met de nieuwe features maakt Microsoft het voor marketeers nog makkerlijker om snel, goede en gepersonaliseerde content te maken. Ook de features die in Public Preview komen geven aan dat Microsoft de marketeers echt wil gaan ontzien en helpen bij het behalen van hun Marketing doelen.

Wil jij nou ook de beste content over Dynamics 365 in je inbox? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief en geef je voorkeuren door. Passen wij alle nieuwe features meteen toe, zodat je alleen maar relevante content krijgt.

Wil jij ook weten welke features er voor andere Dynamics producten aankomen, lees dan het blog van mijn collega Marjolijn over de nieuwe features van Dynamics 365 Customer Service. Of lees hier het blog van mijn collega Arjen waarin je meer kunt lezen over de Release in het algemeen.

Let’s
connect!

Ik vertel je hier graag meer over.
Bel Renée van der Walt. Telefoon 030 2415538.