6 redenen voor de onhoudbare groei van CRM
Uit een onderzoek bleek eerder dit jaar dat digitale marketeers dit jaar voornamelijk in CRM zouden gaan investeren. Bijna de helft van de ondervraagden noemde CRM als primaire bron van investering om hun bedrijf verder te ontwikkelen. Analytics en e-mail scoorden ook goed. Maar waarom staat CRM eigenlijk zo hoog op de lijstjes?
Daar zijn verschillende redenen voor aan te wijzen; we hebben de zes meest belangrijke op een rijtje gezet, die ook uit de antwoorden van de ondervraagden (en in andere onderzoeken) naar voren kwamen.
Nieuwe verwachtingen
..van de klant. De consument is aan het veranderen; deze is steeds meer bereid om een hogere prijs te betalen voor een betere ervaring. Daarbij is een persoonlijke benadering dus belangrijk – door de klant te geven wat hij wil, en vooral wanneer hij dat wil zal de ervaring worden verbeterd.
Mobiel, mobiel, mobiel.
De wereld gaat mobiel, en CRM loopt daarin voorop. CRM software draait niet alleen zelf mobiel, maar kan deze data (die van verschillende apparaten komt) ook simpel samenvoegen tot een duidelijk overzicht.
Internationalisering
Het internet heeft de wereld ‘kleiner’ gemaakt. Grenzen zijn er digitaal niet, en dus kunnen bedrijven gemakkelijker in andere landen zaken doen. Een CRM zorgt ervoor dat salesmensen overzicht kunnen houden, en data uit verschillende landen kunnen analyseren en gebruiken.
De cloud
CRM heeft de afgelopen jaren een verschuiving naar de cloud gemaakt. Niet langer is de implementatie van een CRM afhankelijk van de IT infrastructuur van een organisatie, maar kan er simpelweg in de cloud worden gewerkt.
Productiviteit
Mensen zijn anders gaan werken: bring your own device, werken vanuit een locatie naar keuze, etc. CRM speelt in op deze behoefte; er kan overal worden gewerkt, en vanaf alle mobiele apparaten van een gebruiker – om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan.
Automation
Het automatiseren van bepaalde business-onderdelen (zoals upsells) kan er meer waarde uit een klant worden gehaald. Een CRM kan dit doen op basis van data die wordt verzameld, wat een uniek voordeel is van deze software.
Gerelateerde berichten
- Met CRM de customer experience verbeteren
- Slimmer CRM inzetten met Marketing Automation
- Hoe laat je medewerkers CRM écht gebruiken