Afgelopen week werd bekend gemaakt dat de Outbound Marketing functionaliteit van Dynamics 365 Customer Insights – Journeys een officiële end of life datum heeft gekregen. Per 1 juli 2025 kun je niet langer gebruik maken van de Outbound Marketing functionaliteiten. In dit blog kijken mijn collega Marco en ik terug op de ontwikkelingen die voorafgingen aan deze bekendmaking en wat dat voor marketeers betekent.
Het begin
Outbound Marketing bestaat al meer dan zes jaar en heeft het leven van marketeers makkelijk gemaakt. Direct marketing bedrijven op je CRM-database waar je collega’s van commercie en service ook in werken, is een droom van vele marketeers. De mogelijkheden van in- en outbound marketing, LinkedIn Lead Gen en de event management module, maakten het een volwaardige applicatie.
Renée: “Niet alleen marketeers waren blij met een marketingapplicatie op CRM, ook commercie en service. Zij hoefden niet langer aan de marketingafdeling te vragen over welke e-mail iemand belde, ze konden gewoon op de contactkaart kijken en de mail openen. Of wat dacht je van een einde aan ‘een lijstje met al onze actieve klanten’-vragen, die konden marketeers zelf met een Segment uit Dynamics halen.”
Marketing 2.0
Ondanks dat je als marketeer, zeker in het B2B segment, behoorlijk goed uit de voeten kon met Outbound Marketing, waren vooral de mogelijkheden rondom personalisatie en conditionele content beperkt. En daar kwam in de zomer van 2022 Real Time Journeys om de hoek. Deze functionaliteit kon je gelijktijdig gebruiken in de marketingapplicatie en bracht vele mogelijkheden rondom personalisatie, conditionele content en meerdere kanalen met zich mee.
Marco: “Met de komst van Real-Time journeys kwamen de triggers om de hoek. De triggers zorgen ervoor, dat direct een journey wordt gestart. Denk hierbij aan het aanvragen van een download. De berichten werden direct verstuurd. Hierdoor hoefde de marketeers niet langer de hulp in te roepen van consultants voor het maken van Power Automate Flows.”
De transitie
September 2023 werd er aangekondigd dat Outbound Marketing end of life zou worden; het licentiemodel veranderde, in Outbound Marketing werd niet langer ontwikkeld en alles kreeg een nieuwe naam, Customer Insights – Journeys.
Renée: “Ondanks dat de nieuwe functionaliteiten van Real Time Journeys een enorme verbetering voor veel marketeers betekende, waren sommigen nog wel terughoudend in de overgang. Niet alle functionaliteit die ze tot hun beschikking hadden in Outbound Marketing was beschikbaar in Real Time Journeys. Met de ontwikkelingen van de afgelopen twee en ook komende Release Wave, zien we dat bijna alle zorgen zijn en worden weggenomen.”
Naast de volledige focus van Microsoft op Copilot, ook in Customer Insight – Journeys, werd er voor deze applicatie ook veel tijd geïnvesteerd in het overbrengen van Outbound Marketing functionaliteit naar Real Time Journeys functionaliteit. Door deze ontwikkelingen en de bekendmaking van half augustus kom je er als marketeer niet meer onderuit. Je móet over!
Goed om te weten
1 juli 2025 klinkt nog ver weg, maar op tijd van schrijven van dit blog is het nog maar tien maanden. Daarbij komt kijken dat de functionaliteit van Social Posting en LinkedIn LeadGen al per 1 december 2024 komt te vervallen. Dat is nog maar drie maanden vanaf nu!
Marco: “Om goed voorbereid te zijn op het stoppen van Outbound Marketing, hebben wij vanuit BusinessBase een checklist ontwikkeld waarmee de impact van het stoppen van Outbound Marketing duidelijk wordt. Met deze checklist in de hand wordt voor onze klanten duidelijk welke acties ondernomen moeten worden, voor een soepele overgang naar Customer Insights – Journeys.”
Heb je hulp nodig bij je transitie of vragen wat dit voor jou betekent? Stuur ons een bericht via het contactformulier en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.