Met de nieuwe functionaliteiten in Real Time Marketing die zijn aangekondigd tijdens Release Wave 1 2023 wordt het tijd om serieus te overwegen volledig over te stappen naar Real Time Marketing. Met deze Release Wave gaan we ook weer bestaande functionaliteiten van Outbound Marketing terugzien in Real Time Marketing, maar ook heel veel (langverwachte) nieuwe features. Wil jij weten welke? Lees snel verder!
Van Outbound naar Real Time Marketing
De Formuliereneditor was al een tijdje in een Preview Feature Switch in Real Time Marketing, maar vanaf april 2023 mag iedereen gebruik gaan maken van de vernieuwd formuliereneditor. Met deze formuliereneditor kun je vrij gemakkelijk formulieren maken (drag & drop) en kun je direct alle velden die beschikbaar zijn op een Lead of Contact selecteren, zonder daar eerst marketingformuliervelden van te maken. Dat maakt het wel zo makkelijk. Hoe dat zit met het wegschrijven van formuliervelden naar andere entiteiten dan Lead en Contact hebben we nog niets terug gezien. Maar een simpel formulier gaat zeker lukken.
De tweede feature die volledig wordt ‘overgezet’ naar Real Time Marketing is het Lead Score Model, deze is vanaf mei 2023 in openbare preview beschikbaar. Hier kun je dus straks ook je Lead Score Modellen in maken, op een vergelijkbare manier waarop je Segmenten maakt in Real Time Marketing. Het is nog niet algemeen beschikbaar, maar wel een mooie mogelijkheid om er mee te testen en suggesties aan te dragen voor verbeteringen.
Het kunnen samenwerken met collega’s van andere afdelingen wordt steeds belangrijker, ook in de Marketing App. Zo komt vanaf mei 2023 de mogelijkheid om taken en telefoongesprekken in te plannen voor Sales collega’s in Real Time Marketing Journeys, iets wat in Outbound ook al zat. Ook het werken in een Business Unit structuur komt straks als algemeen beschikbaar in Real Time Marketing.
In Real Time Marketing is het vanaf juli 2023 ook mogelijk om zelf (meerdere) voorkeurscentra te maken én te designen. Uiteraard kun je deze ook weer netjes hosten op je eigen website. Daarbij komt dan vanaf september 2023 de mogelijkheid om met onderwerpen en interesses te werken in Real Time Marketing.
Op de tijdslijn van een Contactpersoon zijn alle interacties met de Marketing App zichtbaar. De Outbound content laat de volledige ‘gepersonaliseerde’ versie van de content zien. Van Real Time Marketing e-mails kun je echter alleen nog niet de dynamische content zien, daar zie je alleen nog de placeholder. Vanaf september 2023 wordt ook de dynamische content zichtbaar
De laatste, maar zeker niet de minste feature die nu al in Outbound kan en vanaf mei ook in Real Time Marketing kan is het gebruik maken van marketing interactiedata in je Segmenten. In Real Time Marketing kun je nu nog geen Segmenten maken op basis van klikgedrag, website bezoekgedrag, etc. Vanaf mei komt deze functionaliteit (eindelijk) wel.
Nieuwe functies voor de Marketing App
Dan een stukje over Leads en Real Time Marketing. Naast het feit dat er een nieuw Lead Score Model komt en dat je Leads kunt genereren met de nieuwe Formulieren Editor, komt er straks ook een volledig Lead Generatie Dashboard in Dynamics Marketing. Hierin zijn zowel statistieken en resultaten van Sales als van Marketing zichtbaar, waardoor je nog beter kunt samenwerken op je Leads.
Ga aan de slag met milestones in de buying journeys van jouw klanten. Zowel in B2B als B2C zijn er verschillende milestones te bepalen in een buying journey. Zet deze milestones neer en kijk hoeveel klanten en leads er al voldoen aan die milestones. Bekijk daarnaast welke journeys bijdragen aan de milestones.
In een Custom Trigger kun je maximaal 29 variabelen toevoegen. Gelukkig kun je een Custom Trigger nu combineren met een Entiteit, waardoor je een Custom Trigger kunt vullen met alle kolommen in een Entiteit en ben je niet langer gelimiteerd aan de 29 variabelen. En daarnaast wordt het ook nog is makkelijker om de triggers te ‘verhuizen’ tussen verschillende omgevingen.
Lang-op-zitten-wachten features
Iets wat we al vrij lang willen en zoeken is de mogelijkheid om je collega’s of andere belanghebbende in de CC mee te nemen van verschillende e-mailcommunicatie. Vanaf april 2023 komt deze functionaliteit beschikbaar in Real Time Marketing Journeys. Dit betekent dus ook nog is dat je een e-mail in meerdere Journeys kunt gebruiken en per Journey kunt aangeven, welke CC je wilt meegeven!
Een andere algemeen nut is UTM tagging. De UTM tagging gaat van Preview naar Live in april 2023. Nu kun je dus standaard UTM tagging toevoegen aan al je linkjes in je e-mail, zonder er zelf iets voor te hoeven doen. Wel belangrijk, je naming convention moet goed op orde zijn, want hij neemt de namen van de Journeys en E-mails over in je UTM tagging, zie hieronder. Uiteraard kun je de UTM tagging overschrijven door handmatig de UTM code in alle linkjes toe te voegen.
En heel belangrijk! We hoeven niet langer een Journey te maken om een simpele nieuwsbrief te versturen (HOERA)! Het is straks mogelijk om vanuit een e-mail een segment te selecteren en direct de mail te versturen, zonder een Journey te maken. Of we het ook kunnen inplannen, weten we nog niet zeker.
Uitgestelde zaken die nu wel (hopelijk) doorgaan
Vanaf april 2023 is het algemeen beschikbaar om te werken aan je message fatigue, waardoor je sneller kunt beoordelen hoeveel e-mails een contactpersoon mag ontvangen. Je hoeft niet meer alle Journeys door te lopen en met alle collega’s af te stemmen, of je een mail mag versturen naar een bepaald segment. Je legt het vast in het message fatigue door een limiet neer te zetten per contactpersoon. Heeft een contactpersoon de limiet van die periode behaald, dan ontvangt hij geen communicatie meer, volledig automatisch!
Je kunt ook sneller herinneringen maken in een Journey, door de stappen in één tegel te maken. Denk bijvoorbeeld aan drie herinneringen voordat iemand een formulier heeft ingediend (algemeen beschikbaar vanaf juni 2023).
Recap
Door deze stappen wordt het steeds aantrekkelijker om over te stappen op Real Time Marketing. Heb je daar nou hulp bij nodig? Laat je gegevens hieronder achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!