Wat is een CRM systeem in 2020?

Vragen als ‘wat is een CRM systeem’ of ‘wat betekent CRM’ krijgen we niet zo vaak bij BusinessBase. Onze klanten hebben meestal al behoorlijk wat kennis en ervaring met klantsystemen en werken met BusinessBase aan onder andere migratie- en innovatieprojecten. En toch zijn het geen gekke vragen, want de rol van CRM en de beschikbare oplossingen veranderen razendsnel. Wat betekent CRM in moderne klantgerichte organisaties en met welke innovaties verbeteren we jouw CRM landschap? In deze blog schetsen we kort een paar ontwikkelingen die zorgen dat een CRM systeem er in 2020 er toch echt heel anders uitziet dan pakweg zo’n 10 jaar geleden.

Marketing automation

Wat is een CRM systeem vandaag de dag bijvoorbeeld zonder krachtige automation tools? Bij BusinessBase hebben we de afgelopen jaren uitgebreid ervaring opgedaan met de automatisering van complexe marketing en sales processen. We zijn steeds beter in staat om potentiële klanten gedurende de hele lifecycle optimaal te volgen en volautomatisch op het juiste moment van de juiste content en ondersteuning te voorzien. Met behulp van onze Marketing Automation oplossingen beheersen we de hele Customer Journey vanaf de eerste online handshake, via uitgekiende lead nurturing tot het closen van de deal en de verdere support. We zijn inmiddels lichtjaren verwijderd van de traditionele database met klantgegevens was waar marketing en sales managers uit putten om hun campagnes en belrondje te plannen.

Wat is een CRM systeem zonder de cloud?

Klantdata, marketingcampagnes en de sales funnel beheren in de cloud? Het is nog niet eens zo lang geleden dat we dat bijna collectief ondenkbaar vonden. Bovendien was die cloud veelal de bottleneck als het ging om de naadloze integratie van CRM functionaliteit met andere bedrijfssoftware. Er is veel veranderd in kort tijd. Met oplossingen als Microsoft Engagement Management helpen we bedrijven om hun CRM processen volledig vanuit de cloud te organiseren. Zonder in te leveren op functionaliteit, customization en integratiemogelijkheden. En met een security niveau waar een on-premise realisatie zelden aan kan tippen. Volledig compliant met de strenge AVG eisen voor de opslag en het gebruik van klantgegevens.

Van plain vanilla CRM tot Data Analytics, AI en IoT integratie

De IT technologie heeft enorme sprongen gemaakt op gebieden als data analyse en kunstmatige intelligentie. Technologieën die ook binnen het CRM werkveld steeds intensiever worden ingezet. Door alle beschikbare klant- en marktdata slim te analyseren kunnen we de juiste campagnes op het juiste moment richten op de specifiek getargete niches. Artificial Intelligence (AI) met slimme algoritmes helpt ons de meest waardevolle klanten te herkennen en ze op het juiste moment en de juiste wijze te benaderen. En dankzij het Internet of Things (IoT) kunnen we klanten tegenwoordig ook proactief adviseren over bijvoorbeeld hun energieverbruik, hun mobiliteitsplanning, te verwachten capaciteitsuitbreidingen en onderhoudsintervallen. Zo voorkomen we klachten en zetten ze juist om in extra omzetkansen.

Wat betekent CRM voor jou?

‘Wat betekent CRM?’ is dus eigenlijk een onmogelijke vraag vandaag de dag. Van een helder afgebakend specialisme heeft CRM zich ontwikkeld tot een centraal bedrijfsproces dat volledig kan worden getuned naar de eigen bedrijfsvoering en businessdoelen. Een proces dat raakvlakken heeft met alle andere bedrijfsprocessen. Meer weten over hoe BusinessBase de ontwikkeling van CRM systemen ziet? Welk ontwikkelingen actueel zijn en hoe ze zijn in te passen in jouw IT landschap? Maak dan eens kennis met de CRM specialisten van BusinessBase. Samen gidsen we jouw CRM het volgende decennium in.