Heb ik mobiel CRM echt nodig?

Dat is een vraag die we veel voorbij zien komen. Door de opkomst van mobiele apparaten als smartphones en tablets heeft ook CRM een ontwikkeling doorgemaakt, dat is terug te zien in de mobiele versies van CRM systemen. Maar is dat wel echt nodig?

Laten we voorop stellen dat dit nodig is om zoveel mogelijk waarde uit een CRM te halen. De voordelen wegen zwaar, en dat willen we door middel van dit artikel verder uiteen zetten.

Kern van CRM

Wanneer we gaan kijken naar de kern van CRM, dan heeft mobiel daar niet direct invloed op. Het gaat om het centraal opslaan van data om de relatie met de klant te verbeteren, deze een optimale ervaring voor te schotelen, en uiteindelijk ook meer te verkopen. Maar mobiel heeft wel degelijk een indirecte invloed op al deze zaken, en zorgt er dus voor dat de meeste waarde wordt behaald.

Op locatie

Een van de grote voordelen van een mobiel CRM is dat de data altijd en overal beschikbaar is, op welk apparaat dan ook. Dat betekent dat de data ook kan worden ingevoerd direct bij de bron, wat ervoor zorgt dat er een stuk minder fouten gemaakt kan worden. Daarnaast kan er ter plekke worden gekeken naar bepaalde informatie van de klant, zoals de order- en factuurhistorie, de communicatie die er geweest is, noem maar op. Dit heeft als resultaat dat er op locatie veel beter met de klant gepraat kan worden.

Salesteams

Een ander groot voordeel is er voor de salesteams in uw organisatie. Verkopers die in de buitendienst werken hebben altijd de beschikking over actuele en juiste informatie die nodig is om een verkoop te sluiten. Waar er vroeger pas bij terugkomst op kantoor gekeken kon worden naar een oplossing voor de klant, kan dat nu direct. Er is beschikking over productinformatie, prijzen, eerdere communicatie met de klant, etc. Dit zorgt voor een directe groei in de omzet.

De mobiele uitbreidingen die we zien binnen CRM brengen dus veel voordelen met zich mee. Uiteraard is dit vaak een onderdeel van een compleet CRM systeem en heeft u er dus geen apart product nodig.

 

 

Andere artikelen

CRM investeringen: laag risico, hoog rendement

Geen CRM software gebruiken als klein of middelgroot bedrijf...

Uw bedrijfprocessen volgen in CRM

Door de pijlsnelle ontwikkelingen van de afgelopen jaren op...

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.