Een slimme ISV-strategie in de strijd om de cloudplatforms

“Digitalisering treft alle bedrijfsprocessen, van salesrelaties tot talent- en personeelsmanagement en van bedrijfsvoeringen tot field- en customerservice. Het succes van die evolutie vereist dat we afstappen van monolithische pakketten en afzonderlijke datasilo’s. We moeten denken in platforms, met moderne modulaire apps gebaseerd op één gezamenlijk datamodel.” “Samen met u willen we verkennen en realiseren wat nu nog ondenkbaar is.” – Satya Nadella, CEO van Microsoft op Microsoft Ignite

De digitale transformatie van vandaag is als de nieuwe millennium’bug’: een kans om te profiteren van enorme IT-investeringen wereldwijd. Nu de geschiedenis zich herhaalt, valt er veel te winnen voor serviceproviders die hiervan geleerd hebben. Denk aan alle bedrijven die rond de eeuwwisseling geprofiteerd hebben van de Y2K-opportunity.

De digitale transformatie bevindt zich momenteel in de early-adopterfase, maar neemt een snelle vlucht. En het is nauwelijks voor te stellen waar de kansen eindigen, met een piek van triljoenen aan jaarlijkse investeringen wereldwijd. Voorlopig beginnen organisaties in allerlei sectoren nog maar net te beseffen welke voordelen het ‘cloud first’-tijdperk ze kan bieden. Wat zij dus nodig hebben, zijn serviceproviders die hen begeleiden in de ontwikkeling van hun eigen cloudbased strategie. Een cloudoplossing die ze groei en competitief voordeel biedt.

Deze toekomst vraagt om de juiste mix van nieuwe digitale technologieën en strategische planning. Daarmee kunnen softwarepartners en hun cliënten een nieuw tijdperk betreden, met nieuwe manieren om samen waarde te creëren. Nu bedrijven bezig zijn om hun fysieke middelen te vervangen of aan te vullen met digitale mogelijkheden, omarmen ze vooral de flexibele en gemakkelijk schaalbare platforms. Met de mogelijkheden daarvan, zoals realtime besluitvorming, kunnen bedrijven immers flinke sprongen maken in de efficiëntie en flexibiliteit van hun bedrijfsvoering.

Tegenwoordig kan elk bedrijf digitaal gaan. De trend daarbij is dat ze steeds minder uitgeven aan bezit (oftewel systemen) en steeds meer aan operationele kosten. Want waar bedrijven voorheen vastzaten aan hun oude IT-systemen, zijn ze nu vrij om zich te wenden tot de cloud. Niet eens zozeer om kosten te besparen, maar omdat ze hun tijd en energie liever besteden aan hun kerntaken dan aan IT.

Gartner voorspelt dat in 2020 meer dan 30 miljard apparaten met internet verbonden zijn. Wat loop je allemaal mis als je die ontwikkeling negeert?

“We moeten denken in platforms.”

Als softwareleverancier moet je dit zien als een kans om jezelf te onderscheiden en je plek te vinden in dit veranderende landschap. Alle grote softwarebedrijven werken aan innovatieplatforms waar hun partners op kunnen leunen. Microsoft heeft Azure, SAP heeft Leonardo. Ook Google, AWS en alle andere vechten voor hun stukje van de platformmarkt. En wat zo’n platform nodig heeft, zijn goede ISV-partners. Een partner die de waarde van de technologie begrijpt én benut om zijn eigen diensten verder te ontwikkelen.

Voor veel ISV’ers is dat echter makkelijker gezegd dan gedaan. Minder dan de helft van de huidige digital proofs of concept wordt uiteindelijk ook uitgevoerd. Maar betekent dit ook dat bij al die anderen alle moeite voor niks is? Zeker niet! Soms is een sprong in het diepe de enige manier om te leren zwemmen. En niet in één keer slagen wil zeker niet zeggen dat je moet opgeven. Ook mislukkingen kunnen iets opleveren. Wie als serviceprovider vroeg aan boord stapt, succesvol of niet, leert ook uit een mislukt concept al vroeg de juiste lessen. Probeer het gewoon nog eens, maar dan met meer kans op succes. Je vooruitzichten zijn er alleen maar gunstiger op geworden.

Emo Prins
"Ik vertel je graag meer over dit onderwerp"
Neem contact op met Emo.

Andere artikelen

Met CRM in 5 stappen naar meer sales

Met CRM in 5 stappen naar meer sales

...

Relaties de belangrijkste basis van CRM?

Een CRM systeem levert kennis over mensen in...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.