Machine Learning. De volgende stap binnen CRM?

CRM is en blijft zich ontwikkelen. Waar andere soorten software al een tijdje stilstaan in hun ontwikkeling bl Microsoft ijft CRM steeds meer nieuwe toepassingen zien die het voor bedrijven makkelijker maken om de klant een betere ervaring voor te schotelen en daardoor voor meer sales te zorgen. Eén van de nieuwste ontwikkelingen zou zomaar eens machine learning kunnen zijn.

Machine Learning?

Er wordt al jarenlang meer geëxperimenteerd maar door de complexiteit heeft het even geduurd tot het naar de ‘mainstream’ kan worden gebracht. Machine learning houdt in dat software op een computer, zelflerend is. Dat betekent dat data wordt gebruikt om de software slimmer te maken, zodat die kan leren van dingen die er gebeuren en steeds beter analyses kan maken.

Machine learning wordt stap voor stap ook bereikbaar voor bedrijven. De verwachting is dat dit ook binnen CRM een belangrijke rol kan gaan spelen. Ieder bedrijf is uniek en heeft unieke data; door middel van machine learning kan die data worden omgezet in een gericht CRM dat werkt in dienst van het bedrijf.

Leadscoring

Een voorbeeld van een toepassing van machine learning binnen CRM zou bijvoorbeeld leadscoring kunnen zijn. Niet iedere lead is hetzelfde en de ene is dus ook interessanter dan de ander. Door middel van machine learning kan een CRM systeem zelf gaan inschatten hoe waardevol het profiel is van een bezoeker of lead, en het daarmee de salesafdeling een stuk makkelijker maken. Je zou zelfs kunnen voorstellen dat het eerste contact geautomatiseerd verloopt, op basis van deze manier van leadscoring – de ‘menselijke’ salesmedewerker komt dus veel later in het proces pas terug.

Nieuwe revolutie binnen CRM

Net als vele andere toepassingen is machine learning een spannende ontwikkeling die zomaar voor een nieuwe revolutie binnen CRM zou kunnen gaan zorgen. Microsoft heeft deze week een grote stap gezet met de lancering van Cortana Analytics Suite. Een package van data storage, informatie management, machine learning en business intelligence software in één. Met Cortana Analytics Suite kunnen scenario’s worden gemaakt voor o.a. real-time aanbevelingen, klantverloop forecasting, fraude opsporing, predictief onderhoud en nog veel meer.

Andere artikelen

5 noodzakelijke stappen voor CRM integratie

Wanneer u op het punt staat om Customer...

CRM maakt de multichannel service uitdaging makkelijker

Het is voor bedrijven de afgelopen 10 jaar...

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.