Een complexe en afwijkende inrichting in korte tijd dankzij actieve samenwerking met de klant

De uitdaging:

complexe offertes genereren

Caldic is een wereldwijde speler op de markt van de chemische bulkgoederen. Ze zijn actief in twintig landen met ruim 1100 medewerkers. Vanuit de Nederlandse vestiging in Rotterdam kwam de vraag om een nieuw CRM-systeem in te richten dat ze zou helpen bij het genereren van offertes op basis van zeer uiteenlopende specifieke gegevens. De prijsopbouw binnen de chemische handel kent veel variabelen, zoals verpakkingsvorm, hoeveelheid, toeleveranciers, vervoersmethode en periodiek geldende prijzen. Aangezien een standaard CRM-systeem niet berekend is op zulke complexe processen, mocht BusinessBase zijn tanden zetten in een afwijkende aanpak.

De aanpak:

actieve samenwerking met de klant

Omdat de betrokken personen bij Caldic tijdens een eerder CRM-proces de nodige keuzes hadden gemaakt, werd het proces gestart met prototyping. Daarbij werden samen met de klant per proces alle specifieke variabelen in schermen en velden gezet, nog zonder achterliggende logica. Zo ontstond er wederzijds een goed beeld van de uitdagingen en mogelijkheden en kon de stap naar structurering gemaakt worden. Na een gezamenlijk onderzoek wat goed werkte en wat slimmer kon, kon de klant zelf aan de slag met het maken van een gedetailleerde functionele uitwerking met alle bijzonderheden en specificaties op basis van de gekozen structuur. Na slechts vijf dagen protoyping kon de implementatie beginnen. 

De oplossing:

complexe zaken automatiseren

BusinessBase heeft voor Caldic een Microsoft Dynamics CRM-systeem ingericht dat complexe processen controleerbaar maakt en schaalbaar is. Dankzij het slimme BusinessBase Ready to Start template werd het CRM-systeem snel geschikt gemaakt voor internationaal gebruik. Vervolgens is de BusinessBase ToolBox ingezet om de processen te automatiseren. De BusinessBase ToolBox is een unieke tool die met veel zorg ontwikkeld in eigen beheer. Hij maakt het mogelijk dat complexe zaken via Excel-achtige formules op eenvoudige wijze ingeregeld kunnen worden. Zo kon Caldic achteraf zelf gemakkelijk zaken aanpassen. Voor het aanmaken van de offertes en andere documenten is de XperiDo add-on ingezet. Al met al een zeer compleet systeem dat Caldic zelf ook naar de vestigingen in andere landen kon uitrollen. 

Het resultaat:

complexe offertes in minder tijd

In ongeveer 35 werkdagen heeft BusinessBase het CRM-systeem voor Caldic in kunnen richten. Een bijzondere prestatie die ook zeker te danken is aan de actieve rol die de projectleden van Caldic gespeeld hebben. In de maanden na de invoering, heeft Caldic met het systeem al ruim 1000 offertes kunnen genereren. Elk op basis van een groot aantal variabelen. Inmiddels is BusinessBase samen met Caldic bezig om het CRM-systeem uit te rollen naar 40 locaties in 17 landen.

Oplossingen

  • crm

    Microsoft Dynamics CRM voor Sales

  • templates

    Ready-to-Start template

  • templates

    BusinessBase Toolbox

  • add-on

    XperiDo

Marc van de Wijgaart

"Ik vertel je graag meer over onze oplossing voor Caldic"

Neem contact op met Marc.

Meer cases

Hoe krijg je customer engagement gerealiseerd?
Haal jij alles uit Microsoft Dynamics CRM?

Wil jij CRM strategisch in zetten om je klanten meer op maat te bedienen, je bedrijf efficiënter te laten werken en tegelijkertijd te ontdekken bij welke klanten de precieze knelpunten en kansen liggen?

Vanuit een betere klantervaring naar een hogere klant tevredenheid en groeiend rendement.

Download het e-book: CRM als hart van je strategie.

Na de link met de download krijg je nog twee e-mails van ons: een met een andere eBooksuggestie en een om je e-mailvoorkeuren te vragen.