Copilot: jouw nieuwe marketingcollega in Dynamics 365 Marketing

#crm-solutions #advanced-technologies

Herinner je je die mensen nog van vroeger op school? Je enthousiaste mede studenten die altijd als eerste hun antwoord paraat hadden, ook als ze niet aan de beurt waren. Hoewel ze soms overijverig leken, hadden ze wel een passie voor het delen van hun kennis. In een tijd waarin technologie zoals Google onze best friend is en AI wordt gebruikt om foto’s en video’s te bewerken, is het eigenlijk best handig om hulp te krijgen bij het bedenken en formuleren van je antwoorden. Je bent nog steeds zelf in control over wanneer je om hulp vraagt en wanneer je zelf aan de slag gaat. Stel je nu voor dat Copilot, de functie in Dynamics 365 Marketing gebaseerd op OpenAI’s GPT, je gaat assisteren bij het voorbereiden van je antwoorden. Zou dat niet geweldig zijn?

Copilot in Dynamics 365 Marketing

Voordat we in de voor- en nadelen van Copilot in Dynamics 365 Marketing gaan duiken, kijken we eerst naar wat het functioneel allemaal kan. Daarbij gezegd hebbende, dit is de functionaliteit op het moment van schrijven van dit artikel (medio august 2023). Microsoft heeft al aangegeven dat daar in de komende maanden nog veel meer functionaliteit bij gaat komen.

Wil jij weten wat er nog meer kan? Meld je dan snel aan voor onze After Summer School Copilot + AI.

Bouw segmenten met Query Assist

Al in 2022 was het mogelijk om met een soort op SQL gebaseerde tekstuele query, wat gebaseerd wat op Microsoft’s eigen AI model, een segment te maken. Nu met de Copilot Query Assist functionaliteit wordt het nog makkelijker om in ‘spreektaal’ een segment op te stellen, zonder diepgaande kennis van het datamodel van Dynamics. Zie hieronder twee voorbeelden:

Businessbase Query assist Microsoft Copilot

Aan de hand van de ‘duimpjes’ kun je de kwaliteit van het resultaat aangeven. Microsoft geeft aan dat in de eerste maand na lancering in maart 2023, de accuraatheid van 15% gestegen is naar 86%. Daarnaast wordt het al door 66% van de Marketers die gebruik maken van Dynamics 365 Marketing gebruikt. Een mooi resultaat!

Content ideeën

Bij het schrijven van marketinge-mails (of blogs 😉) kan het wel eens zijn dat je tegen een writer’s block aanloopt. Je hoofd weet het gewoon even niet meer. Of je hoofd hoeft het sowieso niet zo goed te weten, want je hebt een dedicated content collega of tekstschrijver in dienst. Met de komst van Copilot Content Ideas gebaseerd op OpenAI GPT-3.5 wordt het voor jou, jouw content collega of tekstschrijver nog makkelijker om teksten te maken.

Door het woord Content Ideas te gebruiken, geeft het ook aan dat het een ideeën generator is, je behoudt altijd de mogelijkheid om er je eigen twist aan te geven. Daarnaast houdt het ook rekening met eerder geschreven mails, zodat de tone of voice enigszins hetzelfde kan blijven. Hoe het precies werkt?

Je moet minimaal drie key points geven, woorden of zinnen waarop de content gebasseerd moet worden. Daarnaast kun je de tone of voice aangeven, waardoor de tekst commerciëlere of juist formeler wordt. Zodra je op Get Ideas klikt, komen er binnen een paar seconde een aantal ideeën naar voren.

Businessbase content ideas copilot

Één van de klanten die deze functionaliteit al gebruikt, geeft aan dat hun gemiddelde e-mail engagement op 20-30% ligt. Door het gebruik van Copilot Content Ideas is de engagement gestegen naar 70%! Dat zijn resultaten die we graag willen zien.

What’s in it for me?

Nou een heleboel. De elementen zijn gelukkig op aanvraag basis. Als ik niets vraag aan Copilot, dan krijg ik ook niks. Maar als ik dat wel wil, is het super makkelijk dat je in gewone spreektaal (ook Nederlands) een segment kunt laten maken. Je bent hierdoor minder tijd kwijt aan het maken van je segmenten waardoor je meer tijd kunt besteden aan het optimaliseren van je campagnes. Niet onbelangrijk om te vergeten bij het maken van segmenten, of je dit nu zelf doet of door Copilot laat doen, jij bepaalt de criteria. Of iets AVG proof is kan Copilot niet zelf bedenken!

Voor wat betreft het Content Ideas stuk in je e-mails, daar zou je natuurlijk ook ‘gewoon’ ChatGPT voor kunnen gebruiken. Het feit dat het direct in Dynamics 365 Marketing zit, is natuurlijk super handig. Zeker ook dat het je oude e-mailcontent meeneemt in de vorming van nieuwe content. Helaas is deze functionaliteit vooralsnog alleen op Preview in Noord-Amerika, maar zodra het beschikbaar komt in Nederland, is het zeker de moeite waard om je laten inspireren met goeie ideeën.

Conclusie: Copilot is géén voorzegger, maar een handige tool om het leven van marketeers weer wat makkelijker te maken, zodat we ons kunnen richten op de leuke dingen. Zie het als een nieuwe marketingcollega direct in Dynamics 365 Marketing.

Let’s
connect!

Ik vertel je hier graag meer over.
Bel Renée van der Walt. Telefoon 030 2415538.