Welke nieuwe functionaliteiten komen eraan voor Dynamics Sales?

#crm-solutions #advanced-technologies

In de tweede release wave van dit jaar kondigt Microsoft nieuwe functionaliteiten aan voor Dynamics 365 Sales. Roger Comley, consultant voor BusinessBase, beschrijft in dit blog welke functionaliteiten je sales-werkzaamheden nog dit jaar echt makkelijker gaan maken.

Je AI-assistent in sales

Het allerbelangrijkste in deze release wave is natuurlijk CoPilot. Deze AI-assistent van Microsoft helpt je door uit grote bergen data inzichten te halen. Die inzichten kunnen je werk flink vereenvoudigen en schelen je bovendien flink wat tijd. Ik noem een paar voorbeelden:

  • Next best step: CoPilot leest alle binnenkomende e-mails en geeft een suggesties voor de beste volgende stap in het verkoopproces. Bijvoorbeeld: ‘Nu is een goed moment om deze klant te bellen.’
  • Voorbereiding meetings. CoPilot kijkt welke meetings er de komende 24 uur aankomen en schrijft een samenvatting van alle relevante e-mails en notities en presenteert die in Teams. Ook stuurt hij reminders van aankomende meetings.
  • Verbetering klantgesprekken. CoPilot genereert samenvattingen van verkoopkansen, leads en accounts. Daarmee krijg je bijvoorbeeld inzichten in het aankoopgedrag van de klant, maar ook suggesties hoe je de deal kunt sluiten. Met een samenvatting van het laatste nieuws over het bedrijf waar de klant werkt, heb je goede gespreksonderwerpen en daarmee een hogere kans van sluiten.

Beter en duidelijker toewijzen van verkoopkansen

En dan is er een en ander toegevoegd aan Sales execution en aan Sales force automation. Deze nieuwe functionaliteiten zijn toegevoegd om verkoopkansen beter en sneller om te kunnen zetten in verkopen. Ik noem er een paar:

  • Slimme assignment rules. Hiermee kun je de belangrijkste nieuwe leads en opportunity’s volgens een bepaalde volgorde in een wachtrij zeten. Verkopers kunnen die oppakken zodra zij daar tijd voor hebben. Zo weet je zeker dat de belangrijkste verkoopkansen als eerste opgepakt worden.
  • Monitoring assignment rules: Dit geeft de salesmanager inzichten in waarom verkoopkansen niet zijn toegewezen of opgepakt. Met die wetenschap kan hij de assignment rules optimaliseren.
  • Notificatie toegekend record. De salesmedewerkers zijn druk bezig bestaande leads om te zetten in verkoopkansen. Daardoor ontsnappen nieuwe leads nog weleens aan hun aandacht. Dynamics CRM Sales biedt nu de mogelijkheid om een melding te laten sturen naar verkopers (bijvoorbeeld via e-mail) op het moment dat een nieuwe verkoopkans zich aandient: ‘Let op, pak deze kans op wanneer je kunt.’
  • Gebruiksvriendelijker opmaak. Verder hebben de klantkaarten in Dynamics een nieuw uiterlijk gekregen. Door de frissere opmaak is de klantinformatie makkelijker te lezen.

Verbeteringen in klantcontact

Het wordt steeds belangrijker om de klant op het juiste moment, op de juiste manier te benaderen. Ook op dat vlak biedt Microsoft een aantal verbeteringen:

  • Sms vanuit Dynamics: om een sms naar de klant te sturen hoef je nu niet meer je mobiel erbij te pakken. Bovendien heb je voortaan direct in Dynamics inzicht in het sms-gesprek. Je zou misschien denken dat sms’en ouderwets is, maar dit berichtentype wordt steeds populairder. Dat komt doordat sms een veilige, niet- opdringerige manier van communiceren is en elk type telefoon het sms-protocol ondersteunt.
  • Samenwerken op een verkoopkans. Een sequence beschrijft de volgorde waarin sales-activiteiten afgerond moeten worden. Dat is nuttig, want de meeste bedrijven willen graag dat alle salesmedewerkers dezelfde volgorde aanhouden in het verkoopproces. Vanaf deze release wave kun je meerdere sequences toepassen op één verkoopkans. Hoe handig dat is, kan ik het beste uitleggen met een voorbeeld: een verkoper van koffieautomaten kan online een demo geven, daarnaast kan een medewerker van de servicedienst adviseren over de plaatsing of het onderhoud. Samen kunnen ze de deal sluiten.

Goede eerste stappen

De functionaliteiten die ik hier heb beschreven zijn niet wereldschokkend, maar gaan je wel helpen. Sommige moet je instellen en andere dingen staan op een dag ineens ‘aan’. Als het om CoPilot gaat, gaat dit onze klanten vooral op de langere termijn helpen. Microsoft zet nu de eerste stappen richting echt behulpzame AI. Daarmee zijn ze volgens mij een goed pad ingeslagen en gaan ze het werk van gebruikers uiteindelijk enorm vereenvoudigen, maar dan moeten die gebruikers wel weten hoe. Ik zie het daarom als de taak van BusinessBase om onze klanten wegwijs te maken in welke functionaliteit het gebruiksgemak daadwerkelijk verhoogt en hoe ze die kunnen gebruiken.

Let’s
connect!

Ik vertel je hier graag meer over.
Bel Roger Comley. Telefoon 030 2415538.